Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

Repertuar

PIAZZOLLA & SCHUBERT

Start: 2018-11-16 | Koniec: 2018-11-16

Ensemble Frédéric

16 listopada 2018
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:30

Klaudiusz Baran - bandoneon
Ensemble Frédéric
Adam Klocek - dyrygent, wiolonczela

F. Schubert - Quartett-Satz c-moll D 703
A. Piazzolla / instr. Tomasz Filipczak - Fuga y misterio
A. Piazzolla - Adios Nonino
A. Piazzolla - Oblivion
A. Piazzolla - Libertango
***
F. Schubert - Kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna” D 810

Piazzolla stworzył nowy nurt - tango nuevo, poszukując w bogactwie zarówno barokowej harmonii jak i jazzu, a także muzyki klasycznej. Tango nuevo to misterna konstrukcja, gdzie wszystkie pozornie odległe inspiracje tworzą kunsztowną całość. Wprogrmie koncertu znalazły się m.in. najbardziej popularne kompozycje Piazzolli – Libertango i Oblivion. Pierwsze powstało jako symbol przejścia od starej sztuki komponowania tanga do tango nuevo.
Franz Schubert to przede wszystkim prekursor romantyzmu, twórca około 600 pieśni, symfonik i kameralista, kompozytor muzyki sakralnej i fortepianowej. Jak i wielu innych twórców z różnych dziedzin sztuki, został doceniony dopiero po śmierci. Komponował bardzo intensywnie, żył łapczywie, jakby przeczuwał, że jego podróż ziemska będzie krótka.


Klaudiusz Baran
Akordeonista i bandoneonista, profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, gdzie od 2016 pełni funkcję Rektora.
Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire Paul Dukas w Paryżu w klasie prof. Maksa Bonnay’a.
Jest laureatem m.in. I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Katowicach w 1993, I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (Włochy) w 1997 oraz I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Paryż w 1997.
Uczestniczył w wielu festiwalach: w Festiwalu „Warszawska Jesień”, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Festiwalu „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), Festiwalu „Bajan i bajaniści” w Moskwie, cyklu „Brawo Maestro” w Kąśnej Dolnej, Festiwalu „Skrzyżowanie Kultur” w Warszawie, „Dialogu Czterech Kultur” w w Łodzi, „EXPO 2008” w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, „Sezonie Kultury Polskiej” w Rosji, „Tango Festival y Mundial de Baile” w Buenos Aires, „Koncercie Roku” w galerii Porczyńskich w Warszawiei wielu innych.
Jako solista współpracował z orkiestrami większości polskich filharmonii, m.in.: NOSPR, Orkiestra Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfonietta Cracovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra AUKSO, „Capella Bydgostiensis”, Camerata Academia, „Vratislavia”. Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Meinengen i szeregiem innych, pod batutą takich dyrygentów jak: Agnieszka Duczmal, Hector Guzman, Zsolt Hamar, Reinbert de Leeuw, Jerzy Maksymiuk, Jiři Malat, Charles Olivieri-Munroe, Michał Nesterowicz, Reinhard Petersen, Daniel Raiskin, Mirosław Skoryk. Stefanos Tsialis, Krzysztof Urbański. Lucas Vis, Tadeusz Wojciechowski, Ryszard Zimak.
Wspólnie koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Vadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Royal String Quartet inymi.
W marcu 2009 roku miał okazję, w ramach „Amber Road Festiwal” w Kaliszu wspólnie z niemieckim wiolonczelistą Juliusem Bergerem i Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka wykonać kompozycję Sofii Gubaiduliny Siem słów Chrystusa ba krzyżu w obecności i z udziałem kompozytorki.
Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet (z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk w 2004 i w 2005), Machina del Tango i DesOrient.
Występuje solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju — we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Białorusi, Luksemburgu, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Chinach, Szwajcarii i Argentynie.
Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej (Polska, Francja, Serbia) i juror konkursów krajowych i międzynarodowych (Polska, Włochy, Słowacja, Serbia).
W 2003 roku ukazała się jego płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi i kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003 w kategorii „Najlepszy album — muzyka kameralna”. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej.
Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora, w latach 2002–2005 pełnił obowiązki kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, od 2008 roku funkcję Prodziekana, a od 2011 roku był Dziekanem Wydziału Instrumentalnego, od roku 2012 jest kierownikiem Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki. Jego studenci ponad 50 razy byli nagradzani na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach akordeonowych i interdyscyplinarnych w kategoriach solowych i kameralnych.
Profesor Klaudiusz Baran w kadencji 2012–2016 pełnił funkcję prorektora ds. artystycznych. W wyborach 2016 został wybrany rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Orkiestra kameralna Ensemble Frédéric to zespół wywodzący się korzeniami z południowej Wielkopolski, związany ideowo z pałacem myśliwskim Radziwiłłów w Antoninie - miejscem pobytu i twórczości Fryderyka Chopina. Logo orkiestry to podobizna młodego Chopina naszkicowana przez księżniczkę Elizę Radziwiłłównę, właśnie podczas jego pobytu
w Antoninie.
Zespół skupia młodych wybitnych instrumentalistów, których pasją jest gra w kameralnej formacji o najwyższych parametrach artystycznych i poziomie wykonwczym.
Muzycy związani są z Filharmonią Kaliską, ale współpracują oni także z tak renomowanymi zespołami jak orkiestra Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Filharmonia Narodowa, Sinfonietta Cracovia czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej.
Orkiestra wykonuje repertuar od czasów Baroku po muzykę współczesną.
Ich debiutem był niezwykły koncert z udziałem fortepianu smyczkowego skonstruowanego na podstawie pomysłu Leonardo da Vinci – viola organista.
Zespół ma w najbliższych planach współpracę z wybitnymi artystami jak Klaudiusz Baran, Andrzej Kosendiak, Volker Schmidt-Gertenbach a także trasę koncertową po Niemczech.
W listopadzie orkiestra wystąpi podczas koncertu finałowego festiwalu Wszystkie Strony Świata w Puławach. W grudniu 2018 r. uświetni galowy koncert Wielkopolskiego Towarzystwa Kulturalnego w Sali Ziemi w Poznaniu oraz zarejestruje dla TVP wieczór kolęd emitowany w telewizji w wigilijny wieczór z udziałem m.in. Izabeli Trojanowskiej.
Wyróżniającą cechą członków orkiestry jest gra na wybitnych starowłoskich instrumentach mistrzowskich. Są to skrzypce z warsztatu Andrea Guarneri z roku 1690, Carlo Giuseppe Testore z roku 1711, Domenico Montagnana z roku 1727, instrument włoski ze szkoły Lorenzo Guadagnini ca 1720, a takže wiolonczele: Giovanni Battista Rogeri 1694 na której niegdyś grał jeden z największych wirtuozów wiolonczeli Emanuel Feuermann oraz wiolonczela ze szkoły neapolitańskiej, Vincenzo Ventapane, z ok. 1750 roku.

rezerwacja pod numerem telefonu 62 757 07 48

Normalny: 40 zł
Ulgowy: 30 zł
Dzieci i młodzież do lat 18 - 10 zł

Kup bilet
Galeria zdjęć

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP