18 października 2024 r.
Kościół Garnizonowy w Kaliszu, ul. Kolegialna 2
godz. 19:00
Roman Perucki— organy
Magdalena Witczak— sopran
Francis Poulenc — Koncert organowy g-moll FP 93
Antonio Vivaldi— In furore iustissimae irae, RV 626 (Motet)
Dzień Papieski i Dzień Papieża Świętego Jana Pawła II obchodzimy 16 października. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej prowadzona przez Marka Wroniszewskiego wystąpi podczas koncertu dedykowanego wielkiej postaci polskiego i światowego kościoła. W Kościele Garnizonowym w Kaliszu usłyszymy m.in. Koncert organowy g-moll FP 93 Francisa Poulenca w wykonaniu wybitnego organisty - Romana Peruckiego.
Fot. Paweł Jaremczuk
Jest jurorem m.in. Międzynarodowych Konkursów Organowych w Kaltern (Włochy) i Opavie (Czechy) i Paryżu, a ostatnio w Petersburgu (2005). Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, Francji, Meksyku oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie Polski. Dokonał licznych nagrań dla: Polskiego Radia i Telewizji, Telewizji NDR, brytyjskiej, słowackiej i innych, a także nagrań płytowych. Płytę „Messe pour les paroisses” Fr. Couperina uznano w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka. Otrzymał liczne odznaczenia i nagrody, w tym m.in. najwyższe odznaczenie papieskie Pro eclessia et Pontifice. W roku 2005 r. uzyskał złotą odznakę: Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Medal św. Wojciecha za zasługi dla Gdańska.
W swoim dorobku ma ponad 2000 recitali. W 2005 r. grał m.in. w słynnej Katedrze Notre Dame w Paryżu, w Katedrze w Gandawie, na nowych organach Katedry Lozańskiej, w Katedrze Narodu w Brukseli (od renesansu do muzyki współczesnej, w tym polska muzyka organowa m.in. gdańska, oliwska i pelplińska tabulatura organowa). Ponadto grał na słynnych organach Katedry w Rydze. Występował na wielu znamienitych, międzynarodowych festiwalach (Turku - Finlandia, Filharmonia Pomorska, Jelenia Góra, Palma - Majorka). Występował jako kameralista i solista m.in. z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, z Orkiestrą Amadeus Agnieszki Duczmal, z Orkiestrą Nationale Porto i ze znakomitymi solistami. Z Kwartetem Dętym Filharmonii Bałtyckiej dokonał prawykonania Suity na kwartet dęty i organy kompozytora Zbigniewa Kruczka na stałe mieszkającego w Belgii. Dużą cześć koncertów wykonuje wspólnie z małżonką Marią, znakomitą skrzypaczką, specjalistką w zakresie muzyki barokowej. Najchętniej grają sonaty Haendla, koncerty J.S. Bacha, ale również muzykę współczesną (m.in. Paciorkiewicz, Gardonyi).
Sopran koloraturowy liryczny. Ukończyła klasę śpiewu solowego w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki. Jest laureatką wielu konkursów sztuki wokalnej. W 2006 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka, w 2012 – stopień nauczyciela dyplomowanego, a w 2015 – stopień doktora habilitowanego. Od 2017 roku jest profesorką w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Wykonuje muzykę operową, operetkową, oratoryjno- kantatową, pieśni polskie i obcojęzyczne, musical oraz piosenki rozrywkowe. Koncertuje w kraju i za granicą. Zadebiutowała w 1999 roku rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego Państwowej Operze Bałtyckiej, za tę rolę nominowana była do Nagrody im. A. Hiolskiego w kategorii „najlepszy debiut operowy roku”. Kolejne role sceniczne w tym teatrze to: Zuzanna w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Norina w „Don Pasquale” G. Donizettiego, Fasquita w „Carmen” G. Bizeta, Hanna w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Lucia w „Gwałcie na Lukrecji” B. Brittena, Stasi w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana.
Współpracowała z Operą i Operetką w Szczecinie, gdzie m.in. w kwietniu 2002 wzięła udział w premierze „Balu maskowego” G. Verdiego jako Oscar, występując u boku Fiorenzy Cossotto. W 2013 wzięła udział w prapremierze polskiej musicalu „The Sound of Music” (R. Rodgers, O. Hammerstain), z wielkim sukcesem wykonując partię Matki Przełożonej, w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku. W 2015 nagrała płytę z tym dziełem wraz z solistami i orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku, wydaną przez firmę DUX. Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Salwarowski, J. Katlewicz, K. Buman, Z. Rychert, B. Jarmołowicz, M. Caldi, M. J. Błaszczyk, T. Wicherek, A. Knap, T. Bugaj, S. Chrzanowski, W. Rajski, M. Florencio Jr., R. Silva, Z. Rychert, J. Przybylski, S. Wróblewski, P. Sułkowski, A. Kowalska – Pińczak, J. M. Zarzycki.
Występuje na licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, współpracując z instytucjami kultury, zespołami i stowarzyszeniami. Współpraca z gdańskim zespołem Cappella Gedanensis zaowocowała w 2005 r. nagraniem prawykonań kantat J.T. Roemhildta, a w roku 2008 nagraniem solowego motetu „In furore...” A. Vivaldiego. Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva” K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD przez firmę ACTE PREALABLE. Wykonała także m.in. „Papa in Memoriam” na sopran, fortepian i sampler elektroniczny G. Grubby, „Mszę Górnicza” A. Marko, Kantatę „I noc otoczy Cię jak światło” M. Czerniewicza, „Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów” na sopran solo i carillon G. Kupreviciusa , dzieła sakralne A. Nikodemowicza, „Pasję” R. Kłoczko, „Sic itur ad Deum” B. Wróblewskiej.
W roku 2021 stworzyła projekt artystyczno–naukowy „Polska muzyką malowana” – kompozycja B. Baczewskiego do słów z „Ballad i romansów” A. Mickiewicza została napisana specjalnie dla sopranistki. Światowe prawykonanie odbyło się 09.12.2021 w Filharmonii w Szczecinie, a w 2022 Magdalena Witczak dokonała nagrania płytowego wraz z firmą DUX. Organizując cykl koncertów z tym projektem w Roku Polskiego Romantyzmu Laureatka została wyróżniona przez międzynarodową Kapitułę na III Międzynarodowym Konkursie "Muzyczne Orły" w dziedzinie sztuki muzyczne za wybitne osiągnięcie artystyczne, naukowe i edukacyjne w roku 2022.
W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe: 2005 - J. T. Roemhildt - prawykonanie kantat wraz z Cappellą Gedanensis/ SOLITON, 2008 - A. Vivaldi - solowy motet „In furore” wraz z Cappella Gedanensis/ SOLITON, 2001 - K. Rozbicki - światowe prawykonanie „Missa Festiva” wraz z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej/ ACTE PREABLE, 2015 - R. Rodgers, O. Hammerstain - „The Sound of Music” wraz z orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku/ DUX, 2022 - światowe prawykonanie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza z muzyką B. Baczewskiego (kompozycja 2021 na sopran, klarnet/saksofon, instrumenty klawiszowe i elektronikę)/ DUX. W roku 2022 podjęła się stworzenia autorskiego projektu międzywydziałowego na Akademii Sztuki w Szczecinie SCENA TO TWÓJ ŻYWIOŁ – reżyserując spektakle studenckie: „Mozartowskie opowieści”, „Miłość niejedno ma imię”, „Karnawałowy zawrót głowy”. W 2015 roku otrzymała Nagrodę Dyrektora PSM I i II st. w Słupsku, za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i szczególny wkład w rozwój szkoły w roku szkolnym 2014/2015. W 2016 otrzymała honorową odznakę od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury Polskiej” , a w 2017 – Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska z okazji Jubileuszu 20-lecia pracy artystycznej.
Marek Wroniszewski
Dyrektor Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Wcześniej pełnił funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego oraz, w latach 2019 – 2022, Zastępcy Dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Współpracuje z wieloma orkiestrami w Polsce, m. in. Filharmonia Śląska, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, NFM Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Warmińsko - Mazurska, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, i in. Prowadził koncerty ze znakomitymi solistami, m. in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Tomasz Strahl, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Łukasz Długosz, Piotr Sałajczyk, Paweł Kowalski, Piotr Baron, Mateusz Smoczyński. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Borejko.
Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”. Dokonał nagrań dla wytwórni DUX ( m. in. nagranie koncertów fortepianowych Zygmunta Stojowskiego z pianistami: Marek Szlezer i Witold Wilczek i Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus ) oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.Od października 2022 roku prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
45 zł(bilet normalny)
30 zł(bilet ulgowy)