Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

2025-11-14

Koncert Muzyki Polskiej w 85. rocznicę Zbrodni Katyńskiej

    

  

KUP BILET

14 listopada 2025 r.

Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00

 

Natalia Szymczyk   —   skrzypce

Piotr Wacławik   —   dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

Henryk Wieniawski    —    Polonez D-dur,    op. 4

Krzysztof Penderecki 
   —    Chaconne z "Polskiego Requiem"

Henryk Wieniawski    
—    Fantazja op. 20 (na motywach opery Charlesa Gounoda - Faust)

Mieczysław Karłowicz 
   —    Symfonia "Odrodzenie" 
 
 
Na 2025 r. przypadły obchody 85. rocznicy Zbrodni Katyńskiej. Tuż po celebracji Święta Zmarłych oraz Święta Niepodległości Filharmonia Kaliska zadedykuje koncert wspaniałej polskiej muzyki pamięci tragicznych wydarzeń z Lasu Katyńskiego w 1940 r. Hołd poległym polskim bohaterom odda Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej kierowana przez Piotra Wacławika. Koncert rozpocznie Polonez D-dur op. 4, w którym Henryk Wieniawski uchwycił narodowy rys poloneza – pełnego rozmachu, tchnącego bohaterskim duchem, niepozbawionego wirtuozerii, obfitującego w kontrasty i  momenty dramatyzmu. Następnie usłyszymy Chaconne z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Polskie Reuqiem to wielkie dzieło wokalno-instrumentalne na chór mieszany, solistów oraz orkiestrę, którego kolejne części upamiętniają wielkie postaci polskiej historii i kultury, jedna z części tego arcydzieła poświęcona została także ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Fantazję Faustowską (Fantaisie brillante sur Faust op. 20) Henryka Wieniawskiego opartą na motywach słynnej opery Charlesa Gounoda wykona utalentowana solistka Natalia Szymczyk. Koncert zakończymy Symfonią Odrodzenie Mieczysława Karłowicza. Jedyna symfonia w dorobku wybitnego kompozytora jest dziełem wieloznacznym, gdzie tytułowe Odrodzenie możemy interpretować jako  duchowe odrodzenie jednostki, odrodzenie  uniwersalnych  humanistycznych  wartości,  aż po zmartwychwstanie w wymiarze religijnym. 
 
 

  

 
Fot. Grzesiek Mart
Piotr Wacławik
 

W sezonie artystycznym 2024/2025 Piotr Wacławik wystąpił ze światowej sławy solistami, takimi jak Ivo Pogorelić, Bomsori oraz Yulianna Avdeeva, a także z orkiestrami w Europie i w Azji. Otrzymał prestiżowe stypendium dyrygencke w NDR Elbphilharmonie Orchester, gdzie w sezonie 2024/2025 jest dyrygentem asystentem. Wcześniej sprawował tę funkcję w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2022–2024) oraz w Aspen Music Festival and School (2024, w ramach nagrody Aspen Conductor Prize). W 2025 roku obronił doktorat w Akademii Muzyki i Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie, poświęcony XIX-wiecznym kompozycjom na violę da gamba i orkiestrę. W 2022 roku otrzymał III nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego. Jest również laureatem następujących konkursów: V Atlantic Coast International Conducting Masterclass and Competition (2019, I nagroda), London Classical Soloists International Conducting Masterclass and Competition (2018, I nagroda), II Ogólnopolski Konkurs Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu (II nagroda oraz nagroda Orkiestry Symfonicznej). Zdobył także nagrodę pozaregulaminową w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Jeunesses Musicales” w Bukareszcie (2019). W tym samym roku zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w ramach Aspen Music Festival and School, gdzie latach 2019 i 2022 został wyróżniony nagrodą dyrygencką Roberta Spano.

Doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem m.in. Jormy Panuli, Leonarda Slatkina, Alana Gilberta, Michaila Jurowskiego, Cristiana Măcelaru, Roberta Spano i Marka Stringera. Współpracował z Tonhalle-Orchester Zürich w ramach X Międzynarodowego Mistrzowskiego Kursu Dyrygenckiego prowadzonego przez Davida Zinmana. Asystował takim mistrzom batuty jak  m. in. Herbert Blomstedt, Paavo Järvi, Esa-Pekka Salonen, Alan Gilbert, Manfred Honeck, Jakub Hrůša oraz Andrey Boreyko. Piotr Wacławik zadebiutował jako dyrygent w wieku 19 lat z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. W sezonie 2019/2020 był dyrygentem rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej, pełnił tę funkcję także w Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2022/2023. Pracował również jako dyrygent asystent w Operze Śląskiej (2019/2020) oraz w Operze Krakowskiej (2020/2022). W 2020 roku ukończył z wynikiem celującym studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Mirosława Jacka Błaszczyka oraz w klasie violi da gamba Krzysztofa Firlusa. Wcześniej kształcił się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach w klasie skrzypiec. Obecnie jest asystentem w klasie dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

 

 

 Natalia Szymczyk

Jest uczennicą ZPSM im. Wojciecha Kilara w Katowicach, gdzie przez 8 lat była uczennicą w klasie skrzypiec Małgorzaty Wacławik, a od 2022 roku kształci się w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka. Swoje umiejętności doskonali biorąc udział w licznych kursach mistrzowskich, m.in. w wielu edycjach Zimowej Akademii Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, NFM Masterclass we Wrocławiu, Festival Academy Budapest oraz w 1. edycji ViolinArt International Forum w Gdańsku. 


Natalia jest laureatką ponad 60 ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych, gdzie zdobywała czołowe lokaty i liczne nagrody specjalne. Do jej najważniejszych osiągnięć należą: I miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Jeno Hubaya w Budapeszcie, Grand Prix i szereg nagród specjalnych w XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Josefa Micky w Pradze, II nagroda na XVIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” w Legnicy czy   Grand Prix na IX Ogólnopolskim Konkursie „Gitara w muzyce kameralnej” w Tychach. Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, gdzie występowała z recitalem solowym w ramach cyklu „PREZENTACJE” oraz zagrała na Festiwalu EMANACJE. Od 2024 roku jest członkiem prestiżowego projektu ECM KP Penderecki Youth Orchestra. Natalia występowała jako solistka z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna ARCHETTI, Orkiestrą Krakowskiego Syndykatu Kulturalnego, a także zadebiutowała jako solistka z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.


Młoda skrzypaczka regularnie współpracuje z Akademicką Orkiestrą Barokową Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, na swoim koncie ma również nagranie ścieżki dźwiękowej do płyty Stevena Wilsona „The Overview” wraz z PRIMUZ CHAMBER ORCHESTRA. Regularnie bierze udział w projektach kameralnych, występując na prestiżowych wydarzeniach, takich jak „Kalejdoskop muzycznych indywidualności” w NOSPR, Międzynarodowy Festiwal „Słowo i muzyka u Jezuitów” w Łodzi, „Piano Tężnia Festiwal” , Katowickie Dni Klarnetu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, koncerty „Młodzi wirtuozi” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, czy „Muzyczne wieczory w Bazylice” w Katowicach. Za swoje osiągnięcia artystyczne Natalia otrzymała dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Młoda Polska”. Należy również do grona stypendystów Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci – Fundusz ZDOLNI. 

 

 

Kup bilet

Ceny biletów:

70 zł (normalny)

60 zł (ulgowy)

 

Przeczytaj również



2025-12-05
Zimowa Opowieść

 Mikołajkowy koncert familijny

czytaj więcej

2025-11-28
Europa Romantica

   

czytaj więcej

2025-11-21
Arcydzieła kameralistyki II

 Koncert kameralny

czytaj więcej


2025-07-12
18. FESTIWAL MUZYCZNY POŁUDNIOWEJ WIELKOPOLSKI

Festiwal kameralnych koncertów plenerowych

czytaj więcej


Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP