Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

Repertuar

KLASYCZNIE I NOWOCZEŚNIE

Start: 2025-06-13 | Koniec: 2025-06-13

Koncert symfoniczny

KUP BILET


13 czerwca 2025 r.

Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00

Łukasz Byrdy fortepian


Ruben Silva — dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej



Wolfgang Amadeus Mozart - Uwertura do opery La Clemenza di Tito KV 621

Ludwig van Beethoven
- IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58

Sławomir Czarnecki - Symfonia Sarmatia

część I Maestoso. Allegretto

część II Lento

część III Andante con moto

część IV Allegro finale


Podczas koncertu "Klasycznie i Nowocześnie" usłyszymy prawykonanie kompozycji Sławomira Stanisława Czarneckiego, stworzonej na zamówienie Filharmonii Kaliskiej z okazji jubileuszu 50-lecia Filharmonii Kaliskiej pt.: Symfonia Sarmatia na orkiestrę symfoniczną, w formie symfonii o czterech częściach, która zostanie zaprezentowana przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej pod batutą Rubena Silvy.

Symfonia Sarmatia podejmuje temat obecności wojowniczego ludu Sarmatów, który wraz z innymi, spokrewnionymi plemionami, jak Scytowie, Wenedzi, Alani (Lachy), czy Polanie, w różnych okresach znajdowali się na terenach dzisiejszej Polski i wywierali wpływ na kształtowanie się specyficznego polskiego etosu. Symfonia w zamyśle posiada trzy główne przesłania, zgodne z ideą kompozytora sięgania do tematów „polskich”. Pierwsze przesłanie, to uhonorowanie pięknego jubileuszu 50-lecia istnienia Filharmonii Kaliskiej, której działalność jest nieoceniona w promowaniu wysokiej kultury regionu i kraju. Przesłanie drugie, to uszanowanie Kalisza, jako najstarszego, znanego już w starożytności miasta, leżącego na sławnym szlaku bursztynowym, Miasta, które było istotnym ośrodkiem cywilizacyjnym na ziemiach obecnej Polski. Najnowsze badania historyków i archeologów skłaniają do stwierdzenia, że ród Piastów, jako przywódców plemienia Polan wywodził się z okolic Giecza i Kalisza, opanowując z czasem rdzeń Wielkopolski w okręgu do Poznania i Gniezna przez Ostrów Lednicki.Przesłanie trzecie, to Millenium Królestwa Polskiego. Tysiąc lat temu, w roku 1025, Bolesław Chrobry został koronowany na króla Polski. Ten fakt podniósł rangę polskiego państwa, jako wielkiego, równoważnego i niezależnego Królestwa wśród krajów ówczesnej łacińskiej Europy. Koronacja Chrobrego dopełniła proces tworzenia się Państwa Polskiego. Pozytywne konsekwencje tego faktu odczuwamy do dziś. Polski charakter Symfonii i jej patriotyczny wymiar, obrazuje ilustracyjność treści programowej, a także wplecione w warstwę dźwiękową motywy melodyczne znanych dzieł takich jak "Ortus de Polonia", "Gaude Mater", "Bogurodzica", "Rota", "Breve regnum", "Pieśń na cześć Zygmunta II", także znana rycerska pieśń "L'homme arme", czy stare ludowe pieśni, pochodzące jeszcze z okresu przed chrześcijańskiego "Oj. Lelum, łado" oraz "Hej lalum, dalum".

Wykonanie dzieła polskiego kompozytora poprzedzi utwór Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena, który w roli solisty wykona znakomity rodzimy pianista Łukasz Byrdy.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.





Sławomir Czarnecki

W latach 1963-1969 uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej w Częstochowie jako uczeń klasy fortepianu. Tam też nawiązał kontakt z Romualdem Twardowskim, u którego zaczął pobierać pierwsza lekcje kompozycji. W latach 1969-1974 odbył studia z zakresu kompozycji w Warszawskiej PWSM (obecnie UMFC) w klasie prof. Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego. W latach 1980-81, jako stypendysta Rządu Francuskiego kontynuował studia u prof. Oliviera Messiaena w Paryżu. Jest laureatem 17 konkursów kompozytorskich. Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od 50 lat związany jest także ze Szkołą Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie, gdzie prowadzi unikatowe zajęcia z „propedeutyki kompozycji”. Za swoją pracę pedagogiczną i twórczość został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej, srebrnym medalem Gloria Artis, oraz prezydenckim Złotym Medalem Za Długoletnią Służbę, a w 2019 roku Złotym Krzyżem Zasługi. W roku 2019 uhonorowany został Nagrodą Edukacyjną ZKP, a w 2020 roku nagrodą FENIKS za twórczość sakralną.

Jego kompozycje zgromadzona są w 70 opusach, wśród których znajdują się utwory solowe, kameralne, symfoniczne, chóralne i kantatowe. Najnowsze kompozycje to: Cervus Elaphus – Uwertura koncertowa na orkiestrę -2017 (zamówienie Filh.Lubelskiej), Sonata kujawska na altówkę i fortepian -2017 ( zamówienie Lecha Bałabana), Divertimento na orkiestrę kameralną -2017 ( zamówienie AUKSO), Te Deum Polskie na sopran, tenor i bas, chór i orkiestrę -2018 (zamówienie Filh.Lubelskiej), Kantata Adoracja na chór i orkiestrę – 2018 (zamówienie Filharmonii Częstochowskiej), Nieszpory Świętokrzyskie na tenor, bas, chór i 10 instr. -2018 ( Fest. Noc Cracovia Sacra), Narew-Concero na orkiestrę smyczkową– 2019 (zamówienie Filh.Kam. w Łomży), Opera dla dzieci „Strach na wróble z Krymerwizu”- 2020, Truso – 2021 (zamówienie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej). Jego kompozycje zostały wydane na kilkunastu płytach, z których najważniejsze to: autorska płyta Polskiego Radia z serii „Muzyka naszych czasów” ( Concerto Avenna oraz Krzysztof i Jakub Jakowiczowie), Acte Prealable- Choral Works ( Schola Cantorum Thonurensis), DUX - Nieszpory Świętokrzyskie (Polski Chór Kamerany- Schola Cantorum Gedanensis). Płyta Polish Contemporary Concertos z kompozycją Concerto Lendinum (J.Jakowicz, T.Strahl z Orkiestrą Kameralną w Łomży) wydaną przez firmę DUX w 2018 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk”. Płyta „Opus Dedicatum” wydana przez Opus Series z Narew Concerto ( Filharmonia Kameralna im. W.Lutosławskiego w Łomży), płyta „Weinberg-Czarnecki” wydana przez Orfee Classics z kompozycją Hombark-Concerto i Truso (Elbląska Orkiestra Kameralna), oraz płyta „Polish Impressions” wydana przez DUX z kompozycją Venedian Concerto. Obecny okres twórczości charakteryzuje się próbą po-modernistycznej syntezy, gdzie zarówno osiągnięcia modernizmu jak i tradycja jest istotnym czynnikiem kształtującym estetykę. Swoją postawę kompozytor określa słowem „ANALOGIZM”.


Fot. Jacek Mójta
Łukasz Byrdy

Łukasz Byrdy jest jednym z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia, który w trakcie trwającej już ponad 10 lat kariery koncertowej, wystąpił kilkaset razy z recitalami i koncertami w większości państw Europy, a także w USA, Kanadzie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Urodzony w Katowicach pianista jest laureatem ponad 20 międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym zdobywcą czołowych nagród na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Pekinie oraz Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hanowerze. Nagradzany był również na konkursach w Szwajcarii, Włoszech, Malcie i Polsce. Po entuzjastycznie przyjętych przez publiczność i krytyków muzycznych występach na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, kariera pianisty wyraźnie nabrała tempa. Łukasz Byrdy jest również jednym z dziesięciu półfinalistów prestiżowego Honens International Piano Competition w Calgary (2022), a także laureatem licznych stypendiów i nagród artystycznych, w tym wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz zdobywcą przyznawanej najwybitniejszym polskim artystom młodego pokolenia nagrody „Młoda Polska”. Pianista był wielokrotnie zapraszany w roli solisty i kameralisty na festiwale muzyczne w Wilnie („Christopher Festival”w Parku Bernardyńskim), w Paryżu („Chopin au jardin” oraz „Chopin a Paris” w Oranżerii w Parku Bagatelle), w Aspen („Music Festival and School”), w Moskwie (Polsko-Rosyjski Festiwal Muzyczny). Wystąpił w Warszawie na festiwalach „Chopin i Jego Europa” oraz Międzynarodowym Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego, na posiadającym bogatą tradycję, odbywającym się w Ostrowie Wielkopolskim festiwalu „Chopin w barwach jesieni”, na Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” w Katowicach, na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju oraz na Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach. Artysta wielokrotnie koncertował w największych ośrodkach muzycznych świata, prezentując swoje interpretacje na scenach tak prestiżowych sal jak m.in. Harris Concert Hall w Aspen (USA), Bella Concert Hall w Calgary (Kanada), Rozsa Centre w Calgary (Kanada), Oranżeria w Parku Bagatelle w Paryżu (Francja), Aula Uniwersytetu Sapienza w Rzymie (Włochy), Muzeum Puszkina oraz Muzeum Scriabina w Moskwie (Rosja), salach koncertowych konserwatoriów muzycznych w Pekinie i Chengdu (Chiny) oraz Tianfu Center w Chengdu (Chiny). Wystąpił w większości polskich filharmonii, jak również Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Sali Lustrzanej Zamku w Pszczynie, Kościele Świętego Krzyża w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Ratuszowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Teatrze Królewskim i Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Łukasz Byrdy jest absolwentem Universität der Künste w Berlinie i Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od lat prowadzi bogatą działalność pedagogiczną, będąc na co dzień wykładowcą katedry fortepianu w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi liczne kursy i warsztaty w Polsce i za granicą, gdzie współpracował z m.in. Mount Royal University w Calgary, University of Agder w Kristiansand, Estońską Akademią Muzyki i Teatru w Tallinnie, Sychuańskim Konserwatorium Muzycznym w Chengdu. W swojej karierze pedagogicznej był kilkukrotnie zapraszany do prowadzenia lekcji mistrzowskich w ramach prestiżowych warsztatów muzycznych dla najzdolniejszej młodzieży z całego świata „Morningside Music Bridge” na New England Conservatory of Music w Bostonie. Pianista dokonywał wielokrotnie nagrań dla radia i telewizji, a jego występy transmitowane były przez Polskie Radio, Telewizję Polską, a także Litewskie Narodowe Radio i Telewizję, Centralną Telewizję Chińska CCTV oraz radio i telewizję sychuańską. W 2017 roku dzięki wsparciu Fundacji Piotra Klera ukazała się debiutancka płyta artysty z koncertami fortepianowymi F. Chopina i W. A. Mozarta.



Kup bilet

Ceny biletów:

--- zł (normalny)

--- zł (ulgowy)

Czerwiec 2025

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP