Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

2025-04-25

OD SCHUBERTA AŻ DO DZIŚ…

Koncert symfoniczny

 

KUP BILET

 


25 kwietnia 2025 r.

Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00

 

 

 

Marta Magdalena Lelek — skrzypce 




 



Piotr Wijatkowski — dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej


 

Béla BartókRumuńskie Tańce Ludowe, Sz. 68 (wersja na orkiestrę)

Sławomir Zamuszko
Koncert skrzypcowy

Franz Schubert
- IV symfonia c-moll "Tragiczna"

 

 

 

 

 

 

 
 


Fot. Karol Komorowski

Marta Magdalena Lelek

Jest uważana za jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”. Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Antoniego Cofalika, Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio. Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii, Kanadzie. Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquesta Sinfonica Estado Mexico), UANL w Meksyku, Orquesta de Camara de Bellas Artes w Mexico City, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Sinfonią Toronto w Kanadzie, Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.  Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Tadeusz Wojciechowski, Enrique Batiz, Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz, Massimiliano Caldi, Jose Luis Luna Castillo, Peter Dąbrowski, Rafał Jacek Delekta, Michał Dworzyński, Hobart Earle, Gudni Emilsson, Stefan Fraas, Jerzy Kosek, Wojciech Michniewski, Marc Moncusi, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Michał Nesterowicz, Charles Olivieri – Munroe, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Miguel Salmon del Real, Jerzy Salwarowski, Lior Shambadal, Volodymir Sirenko, Pasquale Veleno, Igor Verbitzky, Claude Villaret, Oliver Weder i wielu innych. Jej wykonania charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Edwarda Elgara, Krzysztofa Meyera, Vaughana Williamsa, Albana Berga (Pamięci Anioła), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr.2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici, Carla Amadeusa Hartmanna, Paula Hindemitha oraz napisany dla niej i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku). Marta Magdalena Lelek ma również w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego wydaną przez brytyjską firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos). Od 2012 roku prowadzi letnie kursy mistrzowskie dla solistów skrzypcowych w Pałacu w Rybnej. Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Kultury Polskiej, the Corporation of London, the Myra Hess Trust (Londyn), the Worshipful Company of Musicians (Londyn), the Cripplegate Foundation (Londyn). Gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926).
 

Piotr Wijatkowski

 

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w której odbywał studia dyrygenckie w klasie Henryka Czyża (koncert dyplomowy z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie). Naukę kontynuował w Hochschule für Musik und darstellende Kunst Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Michaela Gielena. Uczestniczył w kursach interpretacyjnych prowadzonych przez Davida Epsteina. W 2008 r. uzyskał stopień doktora sztuki, a w 2018 r. stopień doktora habilitowanego sztuki nadany przez Radę Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Działalność artystyczną rozpoczął w 1989 roku. Ma w dorobku ponad 500 koncertów symfonicznych zrealizowanych w Polsce i za granicą, m. in. w Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Egipcie, Niemczech, Austrii, Włoszech, Francji, Portugalii, Szwecji, Holandii, Danii, Ukrainie i Albanii. Poprowadził również ponad 50 teatralnych spektakli muzycznych. Dyrygował orkiestrami większości polskich filharmonii, w tym Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wśród wybitnych solistów, którym towarzyszył byli m.in.: Wanda Wiłkomirska, Idil Biret, Aldona Dvarionaite, Marina Jaszwili, David Garrett, Mohamed Saleh, Krzysztof Jakowicz, Jakub Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Alena Baeva, Avri Levitan, Radovan Vlatković, Ewa Pobłocka, Piotr Paleczny, Leonora Armellini, Leszek Możdżer, Jadwiga Rappé. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach. W swoim repertuarze ma większość najważniejszych dzieł symfonicznych oraz wiele utworów współczesnej literatury muzycznej. Dokonał światowych i europejskich prawykonań dzieł Bertolda Hummla (Partita na orkiestrę kameralną), Craiga Russela (Concierto Romantico), Manuela Millana (Concierto para Guitarra y Orquesta de Cuerda), Daniela Galay’a (III Symfonia), Philippe Chamouarda (Les Figures de I’invisible, III Symfonia) oraz rejestracji dla radia i telewizji m. in. TVP2, TV Polonia, II Programu PR, Telewizji Ukraińskiej, Telewizji Egipskiej (transmisja dwóch koncertów z Cairo Symphony Orchestra), Telewizji Albańskiej (transmisja koncertu z Orkiestrą Symfoniczną Radia i Telewizji w Tiranie). Dyskografia artysty obejmuje osiem albumów. Sześć z nich wydała polska firma fonograficzna DUX, a dwa ukazały się za granicą (Orphée we Francji, SEM Gramophone w Korei Południowej). W latach 1993-2011 pracował w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie - od 1997 roku na stanowisku I dyrygenta, a w latach 2009-2011 - jej dyrektora artystycznego. Z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej występował na wielu krajowych estradach, m. in. dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Poprowadził również dziesięć zagranicznych tournées orkiestry (kraje europejskie oraz Korea Południowa). Na lubelską estradę wprowadził po raz pierwszy m. in. VII Symfonię Dymitra Szostakowicza, Symfonię Faustowską Ferenca Liszta, September Symphony, Missa pro Pace, II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara oraz Planety Gustava Holsta. Współpracował z Elżbietą Penderecką przy organizacji lubelskich koncertów solistów Wiener Philharmoniker i orkiestry Württembergische Philharmonie, które odbyły się w ramach XIV i XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W latach 2013-2015 związany był z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie pracował na stanowisku dyrektora artystycznego oraz pełnił funkcję kierownika muzycznego czterech premierowych spektakli: The Musical Show (reż. V. Suska, 2013),  Koncert Fantastyczny - widowisko multimedialne (2014), G. Wasowski, A. Marianowicz / R. M. Groński - Machiavelli (reż. T. Obara, 2014), A. Barciś -Trzy razy Piaf (reż. A. Barciś, 2015). Pełnił również funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta pierwszej lubelskiej prezentacji musicalu Zorba, zrealizowanej w koprodukcji Teatru Polskiego w Bielsku-Białej i Teatru Muzycznego w Lublinie: J. Kander, F. Ebb Zorba (reż. W. Mazurkiewicz, 2015). Znaczącą rolę w pracy artysty odgrywa promocja twórczości kompozytorów związanych z Lubelszczyzną: Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego i przedstawiciela muzyki współczesnej - Andrzeja Nikodemowicza. Ważnym obszarem działalności Piotra Wijatkowskiego jest praca badawcza, dydaktyczna i organizacyjna na rzecz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z uczelnią tą związany jest zawodowo od 1994 r., realizując na Wydziale Artystycznym prace badawcze w dyscyplinie sztuki muzyczne oraz prowadząc zajęcia dydaktyczne. Jest autorem publikacji, a także aktywnym uczestnikiem konferencji naukowych oraz zagranicznych wizyt studyjnych i szkoleniowych (Niemcy, Francja, Luksemburg). Obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni. Od 2019 roku pełni funkcję dyrektora Instytutu Muzyki oraz przewodniczącego Rady Naukowej tegoż instytutu. W 2008 roku wystąpił w roli dyrygenta w filmie fabularnym Wiosna 1941 (reż. Uri Barbash), zrealizowanym w koprodukcji polsko-izraelskiej.


 

Kup bilet

 

Ceny biletów:

70 zł (normalny)

60 zł (ulgowy)

 

Przeczytaj również



2025-05-23
KRZESIMIR DĘBSKI - MUZYKA FILMOWA

Koncert z okazji Dnia Matki

czytaj więcej

2025-04-10
PO PROSTU VIVALDI

Koncert symfoniczny

czytaj więcej

2025-04-04
TANIEC SFER NIEBIESKICH

Koncert symfoniczny

czytaj więcej

2025-03-28
EUROPA ROMANTICA

Koncert symfoniczny

czytaj więcej

2025-03-21
BAJKI SYMFONICZNIE

Koncert familijny z okazji Pierwszego Dnia Wiosny

czytaj więcej

Kwiecień 2025

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP