Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

Repertuar

MESJASZ

Start: 2024-12-13 | Koniec: 2024-12-13

Koncert oratoryjny

KUP BILET

13 grudnia 2024 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00

Jakub Borgiel - bas


Aneta Łukaszewicz
- alt


Zbigniew Malak
- tenor


Joanna Sojka
- sopran


Poznański Chór Chłopięcy
- dyrektor chóru Jacek Sykulski

Ruben Silva - dyrygent


Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej



Georg Friedrich Händel Mesjasz

Najpopularniejsze dzieło G. F. Händla - Mesjasz (HWV 56) – to oratorium skomponowane w 1741 roku. Słynny chór Hallelujah jest jedną z powszechnie rozpoznawanych na całym świecie kompozycji, nie tylko wśród melomanów. Mesjasz przyniósł kompozytorowi światową sławę, a dziś stawiany jest na równi z Pasją według św. Mateusza J.S. Bacha. Wybitnego dzieła mistrza późnego baroku wysłuchamy w znakomitej obsadzie wykonawców. Usłyszymy czworo wspaniałych solistów: Jakuba Borgiela (bas), Anetę Łukaszewicz (alt), Zbigniewa Malaka (tenor), Joannę Sojkę (sopran) oraz Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi maestro Ruben Silva.

Aneta Łukaszewicz

Solistka Polskiej Opery Królewskiej. Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej. Na studiach była stypendystką Ministra Kultury. Działalność koncertową rozpoczęła biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Händla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera. Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia. Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m.in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie, a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga. Uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. Wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Nagrała „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa, płytę z Mszami S. Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). Brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio. W jej repertuarze operowym znajduje się ponad 30 partii, m. in. Ottavia w Koronacji Poppei C. Monteverdiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim i Isabella we Włoszce w Algierze G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Dorabella w Cosi fan Tutte W. A. Mozarta, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego. Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego - studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). W latach 2004-2017 - solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach m.in. C. Monteverdiego, W. A. Mozarta, G. Verdiego, L. Janacka. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L. Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy). Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, K. Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.

Fot. Izabela Bajda

Jakub Borgiel

Baryton, pochodzący z Katowic. Ukończył studia na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego. Obecnie studiuje w Hochschule für Musik w Karlsruhe w klasie prof. Hanno Müller-Brachmanna. Jest stypendystą Mozart Gesellschaft w Dortmundzie. Jest laureatem: III miejsca na VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz (Kielce, 2020r.), III miejsca na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla duetów instrumentalnych i duetów wokalnych (Warszawa, 2021r.), II miejsca na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (Vrable, Słowacja, 2021r.) oraz III miejsca na I Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna (Rzeszów, 2023r.). Wykonywał partię Eneasza w operze „Dydona i Eneasz” Henry’ego Purcella realizowanej we współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach z Teatrem Zagłębia, partię Bartłomieja w operze „Verbum Nobile” Stanisława Moniuszki realizowanej przez Operę Śląską we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, partię Arcykapłana w koncertowym wykonaniu opery „Hagith” Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej podczas 17. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, partię Toantesa w filmowej realizacji opery „Issipile” Antonio Bioni’ego wyprodukowanej przez Operę na Zamku w Szczecinie oraz partię Polifema w operze „Acis i Galatea” Georga Friedricha Haendla zrealizowanej na AM w Katowicach. W październiku 2021 roku brał również udział w nagraniu płyty z pieśniami Ignacego Jana Paderewskiego zatytułowanej „W hołdzie mistrzowi tonów” wydanej przez wytwórnię fonograficzną DUX. Koncertował z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracował również z Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. 11. Listopada 2022r. wybrany przez maestro Mariusza Kwietnia, wziął udział jako solista w Koncercie Patriotycznym w Operze Wrocławskiej w ramach programu „Opera Młodych”.

Zbigniew Malak

Śpiewak operowy, tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Opery Narodowej w Pradze, Opery Narodowej w Brnie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Polskiej Opery Królewskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował w Filharmonii Krakowskiej. Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz w Thomaskirche w Lipsku. Od kilku lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, z którą występował między innymi na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz na festiwalu Tage Alter Musik w Ratyzbonie. W swoim repertuarze posiada między innymi role: Tamina w Czarodziejskim Flecie i Don Ottavia w Don Giovannim W. A. Mozarta, Narrabotha i 1. Żyda w Salome R. Straussa, Ismaela w Nabucco G. Verdiego oraz Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Wykonuje także muzykę oratoryjno-kantatową: Magnificat oraz kantaty J. S. Bacha, Mesjasza i Samsona G. F. Haendla, Requiem i Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Stworzenie świata J. Haydna, IX Symfonię L. van Beethovena, Raj i Peri R. Schumanna oraz Harnasie K. Szymanowskiego. Pracował z dyrygentami, takimi jak: Stefan Soltesz, Kazushi Ono, Michał Klauza, Łukasz Borowicz, Jakub Hruša, Christina Pluhar, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Rafał Janiak, Warcisław Kunc, Grzegorz Nowak, Marta Kluczyńska, Jerzy Wołosiuk oraz Wojciech Rodek. Miał przyjemność współpracy z reżyserami, między innymi: Mariuszem Trelińskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Garbaczewskim, Cezarym Tomaszewskim, Davidem Radokiem, Jiřím Heřmanem, Pią Partum, Annilese Miskimmon oraz Pawłem Szkotakiem.

Fot. Beata Synkiewicz

Joanna Sojka

Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2016/2017 studiowała u Petera Kooij oraz Kathariny Rössner-Stütz w Hochschule für Künste Bremen. Występuje w Polsce i za granicą z takimi zespołami jak m.in.: Sinfonietta Cracovia, Oh! Orkiestra Historyczna, Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Baroque Collegium 1685, Weser-Renaissance Bremen. Miała okazję występować pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak np. Marc Minkowski, Rinaldo Alessandrini, Joshua Rifkin, Dirk Vermeulen, Dirk Brossé. Ważne miejsce w repertuarze artystki zajmują następujące partie operowe: Euridice (Orfeo ed Euridice) - Ch. W. Gluck; Królowa Nocy (Czarodziejski Flet), Ilia (Idomoneo), Zerlina (Don Giovanni), Susanna (Wesele Figara) - W. A. Mozart; Norina (Don Pasquale) G. Donizetti; Elvira (I Puriani), Amina (Lunatyczka) V. Bellinio; Gilda (Rigoletto) G. Verdi; Julia (Romeo i Julia) Ch. Gounod; Zerbinetta (Ariadna na Naxos) R. Strauss; Adela (Zemsta nietoperza) J. Straussa; Olimpia (Opowieści Hoffmanna) J. Offenbach, a także muzyka oratoryjna m.in. Mesjasz, Samson, Stworzenie Świata, Wielka Msza c-moll KV 427, Pory Roku, Carmina Burana, Gloria Pouleca i pieśni polskie oraz zagraniczne. Artystka wykonuje także muzykę filmową. Wśród tych osiągnięć należy wymienić między innymi wokalizę z filmu Dziewiąte wrota Wojciecha Kilara, fragmenty solowe ze ścieżek do filmów Władca pierścieni, Tytus Andronicus, Incepcja, Princess Mononoke. W 2021roku ukazała się pierwsza płyta zespołu Classic Duo, który artystka tworzy razem z pianistą Gajuszem Kęską. Album zawiera pieśni polskiego kompozytora Eugeniusza Pankiewicza pt. “Pieśni nieznane”.
Jacek Sykulski
Doktor sztuk muzycznych, kompozytor, dyrygent i chórmistrz. Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 1996 roku został dyrygentem Chóru Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W 2003 roku Prezydent Miasta Poznania powierzył mu funkcję dyrektora Poznańskiego Chóru Chłopięcego. Prowadzone przez niego zespoły występowały na całym świecie, w najbardziej prestiżowych salach koncertowych i kościołach Europy, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Boliwii, Chin, Japonii i Tajwanu. Jest autorem ponad stu kompozycji chóralnych, wykonywanych przez wiele renomowanych chórów i zespołów, m.in. Rias Kammerchor, Taipei Male Choir, NFM Choir. Za swoją działalność artystyczną został odznaczony m.in. Wielką Pieczęcią Miasta Poznania, srebrnym i brązowym medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis", przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Złotym Krzyżem Zasługi, za wybitne zasługi dla Województwa Wielkopolskiego.
Poznański Chór Chłopięcy
Poznański Chór Chłopięcy został powołany 1 września 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Utworzony z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku. Założycielem chóru był Jerzy Kurczewski - dyrygent i pedagog, autorytet w dziedzinie chóralistyki, twórca istniejącej od 1957 roku jedynej w Polsce szkoły chóralnej. Jego Poznański Chór Chłopięcy koncertował ponad 2200 razy w wielu krajach na 4 kontynentach. Brał udział w licznych prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein. Od 2003 roku dyrektorem nowego Poznańskiego Chóru Chłopięcego jest Jacek Sykulski – kompozytor i dyrygent. W ostatnich latach Poznański Chór Chłopięcy reprezentował kulturę polską w Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Czechach, Rosji, na Białorusi, Ukrainie, we Włoszech, Turcji, Boliwii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Chinach oraz na Tajwanie. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein, Konzerthaus Berlin, Berliner Dom, Notre Dame w Paryżu, Gewandhaus w Lipsku, Rudolfinum w Pradze, Filharmonii Petersburskiej, Changsha Meixihu International Culture Art Centre (Chiny) czy Matsumoto Harmony Hall w Japonii. Instytucja jest organizatorem ważnych wydarzeń kulturalnych w Poznaniu, w tym odbywającego się na przełomie każdego roku – Poznańskiego Kolędowania – Bożonarodzeniowego Festiwalu Muzycznego oraz wielu artystycznych przedsięwzięć promujących szeroko pojętą chóralistykę. W 2012 r. zespół został wyróżniony za swoje dokonania artystyczne nagrodą Honorowej Perły Kultury, a w 2014 r. oraz w 2021 r. odebrał nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki swej szeroko rozwiniętej działalność ogólnopolskiej i międzynarodowej stanowi muzyczną wizytówkę kulturalną miasta Poznania.
BILETY:
80 zł (normalny), 70 zł (ulgowy)
Kup bilet

Grudzień 2024

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP