Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

Repertuar

WIELKA GALA GWIAZD - Zakończenie jubileuszowego 50. sezonu artystycznego 2024/25

Start: 2025-06-29 | Koniec: 2025-06-29

Koncert muzyki operowej


KUP BILET


29 czerwca 2025 r.

Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 18:00


Aleksandra Kurzak — sopran

Roberto Alagna — tenor


Ruben Silva — dyrygent

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej

Na zakończenie jubileuszowego 50. sezonu artystycznego 2024/25 publiczność Filharmonii Kaliskiej czeka nie lada gratka – wspaniały koncert z udziałem światowej sławy gwiazd muzyki operowej – sopranistki Aleksandry Kurzak oraz tenora Roberto Alagni. Wybitni artyści, którzy podbili wszystkie najważniejsze operowe sceny świata zaprezentują się na ekskluzywnym, jedynym koncercie w Kaliszu!

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyk – rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


fot. Sławek Przerwa

Aleksandra Kurzak

W wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła wydział wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Laureatka konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. Jeszcze podczas studiów w 1999 roku zadebiutowała jako Zuzanna w Weselu Figara na scenie Opery Wrocławskiej.

W wieku 27 lat wystąpiła w dwóch najbardziej prestiżowych teatrach operowych świata. Rola Olimpii w Opowieściach Hoffmanna w Metropolitan Opera w Nowym Jorku zdobyła wielkie uznanie wśród nowojorskich krytyków muzycznych, którzy jednogłośnie wypowiadali się na łamach prasy o sensacyjnym debiucie polskiej śpiewaczki. Z równie entuzjastycznym odbiorem artystka spotkała się także jako Aspasia w londyńskim przedstawieniu Mitridate, re di Ponto w Royal Opera House.

Aleksandra Kurzak powróciła do MET, występując w roli Blondy w Uprowadzeniu z Seraju, Gildy w Rigoletto, Małgosi w operze Jaś i Małgosia, Adiny w Napoju miłosnym, Neddy w Pajacach, Micaeli w Carmen, Musetty w Cyganerii, Violetty w Traviacie, tytułowej Toski, Liu w Turandot oraz Cio Cio San w Madama Butterfly, odnosząc prawdziwy triumf na tej scenie. Artystka regularnie powraca również do Opery Królewskiej w Londynie, która stała się niemal jej macierzystym teatrem. Wystąpiła tam także jako Norina w Don Pasquale, Adina w Napoju miłosnym, Zuzanna, a także jako tytułowa Matylda w Matilde di Shabran, Donna Fiorilla w Turku w Italii, Rozyna w Cyruliku sewilskim, Gilda w Rigoletto, tytułowa Lucia di Lammermoor, Liu w Turandot, Violetta w Traviacie, Nedda w Pajacach oraz Santuzza w Rycerskości wieśniaczej.

Aleksandra Kurzak regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata: Teatro alla Scala w Mediolanie (Gilda, Zuzanna, Hrabina w operze Rossiniego Hrabia Ory), Wiener Staatsoper (Rozyna, Adina, Zuzanna, Violetta w Traviacie,Maria w Córce pułku, Desdemona w verdiowskim Otello, Liu w Turandot, Nedda w Pajacach), Bayerische Staatsoper w Monachium (Kleopatra w Juliuszu Cezarze, Adela w Zemście nietoperza, Rozyna, Donna Fiorilla, Rachel w Żydówce, tytułowa Madama Butterfly i La Traviata), Teatro Massimo w Palermo (Norina, Santuzza w Rycerskości wieśniaczej), Welsh National Opera w Cardiff (Aspasia), Théâtre du Capitole w Tuluzie (Gilda), Theater an der Wien (Donna Anna w Don Giovannim, Amenaide w Tancredzie), Palau de les Arts Reina Sofía w Walencji (Adina), Lyric Opera House w Chicago (Blonde), Staatsoper w Berlinie (Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie, Mimi w Cygenerii, tytułowa Madama Butterfly i Tosca), Deutsche Oper w Berlinie (Violetta, Nedda), w Operze w Helsinkach (Gilda), na letnim festiwalu w Salzburgu (Anusia w Wolnym strzelcu, Donna Anna), w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie (Carmina Burana), Teatro La Fenice w Wenecji (Donna Anna), Teatro Regio di Torino (Violetta), Teatro Regio di Parma (Gilda), Gran Teatre del Liceu w Barcelonie (Adina, Nedda, Adriana Lecouvreur), w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Hanna w Strasznym dworze, Gilda, Violetta, Łucja, Madama Butterfly), Teatro Real w Madrycie (Zuzanna, Marie w Córce pułku, Madama Butterfly ), Arena di Verona (Rozyna, Julia w Romeo i Julii, Gilda, Violetta, Nedda i Santuzza, Toska, Madama Butterfly, Micaela w Carmen), Los Angeles Opera (Fiordiligi w Così fan tutte), San Francisco Opera (Gilda), Seattle Opera (tytułowa Łucja z Lammermoor), Teatro di San Carlo w Neapolu ( Violetta, Rozyna w Cyruliku sewilskim), Teatro dell’Opera di Roma (Adina)

Bardzo ważną sceną w karierze Aleksandry Kurzak stała się Opera National de Paris (Opera Bastille oraz Palais Garnier), gdzie zadebiutowała ona rolą Adiny w Napoju miłosnym, a następnie konsekwętnie powiększała swój repertuar, wykonując szereg nowych partii, takich jak Micaela w Carmen, Alice Ford w Falstaffie, Vitellia w Łaskawości Tytusa, Violetta w Traviacie, Desdemona w verdiowskim Otello, oraz Elisabetta w 5 aktowej wersji Don Carlo.

Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt z firmą fonograficzną DECCA. W sierpniu 2011 roku ukazał się jej pierwszy solowy album Gioia!, który osiągnął status platynowej płyty. Kolejne albumy artystki to Bel Raggio z ariami Rossiniego oraz Hej, kolęda! z najpiękniejszymi polskimi kolędami. Obydwa nagrania zostały nagrodzone złotą płytą. Natomiast album Pieśni Fryderyka Chopina dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał prestiżowe wyróżnienie Diapason d’or.

W 2018 Aleksandra Kurzak jest związana z firmą fonograficzną SONY, dla której w towarzystwie Roberto Alagni nagrała swój pierwszy album z duetami Pucciniego, zatytułowany Puccini in Love. W 2020 ukazała się jej nowa solowa płyta solowa Desire. Aleksandra Kurzak nagrywała także dla Deutsche Grammophon, Warner Classics. W 2021 roku ukazała się jej kolejna solowa płyta Mozart Concertante oraz w 2024 Falcon dla wytwórni Aparte.

W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki, w 2016 tytuł doktora habilitowanego a w 2021 otrzymała tytuł profesora belwederskiego.

Aleksandra Kurzak otrzymała dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a także stypendium fundacji Crescendum Est – Polonia Aleksandra Gudzowatego. Za swoje osiągnięcia została uhonorowana nagrodami Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Sztuki.

Jest także laureatką nagrody Akademii Telewizyjnej Wiktor oraz nagrody TVP Kultura Gwarancja Kultury. W 2015 roku otrzymała operowego Oskara International Opera Award 2015 i została laureatką Bachtrack Opera Award jako najlepsza śpiewaczka mijającego sezonu za rolę Donny Fiorilli w Royal Opera House w Londynie.

W 2014 roku ukazała się książka „Si, Amore” - pierwsza biografia artystki, w formie wywiadu rzeki, napisana przez Aleksandra Laskowskiego dla wydawnictwa PWM. Natomiast w listopadzie 2022 roku pojawiło się na rynku wspólne dzieło Aleksandry Kurzak i Marzeny Rogalskiej, książka „Dobrissimo! Opera od kuchni” dla wydawnictwa ZNAK, będąca zbiorem opowieści o miłości do opery i kuchni, a zarazem wyjątkową biografią artystki.

Artystka została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, a także Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W obecnym sezonie Aleksandra zadebiutuje w dwóch rolach, jako tytułowa Fedora w Grand Theatre w Genewie oraz jako Leonora w Trubadurze w China National Center for the Performing Arts w Pekinie. Artystka wystąpi także jako Desdemona w Otello w Puerto Rico, oraz w swojej popisowej roli Toski w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Staatsoper w Berlinie, Staatsoper w Wiedniu, oraz Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, gdzie zaśpiewa także tytułową Madamę Butterfly. W Polsce wystąpi także w dwóch recitalach fortepianowych z Roberto Alagną i Markiem Ruszczyńskim w Poznaniu i w Warszawie, w koncercie z Roberto Alagną w Filharmonii w Kaliszu, w Koncercie Noworocznym z Roberto Alagną w Filharmonii Narodowej w Warszawie, oraz w koncertach solowych w Filharmonii Krakowskiej, w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

fot. z archiwum własnego artysty

Roberto Alagna

W ciągu swojej kariery tenor francusko-sycylijski dodał do swojego repertuaru ponad sześćdziesiąt ról, w tym, wśród ostatnio wykonywanych, Maurizio, Calaf, Don Jose, Cavaradossi, Turiddu, Canio, Pinkerton, Loris Ipanov, Lohengrin, Des Grieux, Don Carlo, Rodolfo, Samson, Otello.... Lubi również wykonywać mniej znane dzieła, takie jak Le Cid, Le Roi Arthus, Vasco da Gama, Cyrano de Bergerac. Skomponowano dla niego dwie współczesne opery: Marius et Fanny Vladimira Cosmy na podstawie Marcela Pagnola oraz Le dernier jour d'un condamné Davida Alagny na podstawie powieści Victora Hugo. Kierując się niezachwianą pasją do sztuki lirycznej i głosu w ogóle, podejmuje się licznych projektów, czasem wykraczających poza scenę operową, takich jak w 2023 roku w Folies Bergère dla Al Capone, musicalu skomponowanego specjalnie dla niego przez Jeana-Félixa Lalanne'a.

Jego dyskografia, jedna z najobszerniejszych istniejących, obejmuje szeroki i eklektyczny zakres nagrań: kompletne dzieła, duety, antologie, arie sakralne, pieśni, a także liczne płyty DVD. 20 września 2024 roku Aparté wyda płytę Roberto Alagna 60: w tym samym czasie, gdy tenor obchodzi swoje 60. urodziny, świętuje 40-lecie wyjątkowej kariery. W towarzystwie Morphing Chamber Orchestra pod batutą Giorgio Croci, oferuje program, który odzwierciedla jego osobowość: zaraźliwą pasję, nienasycony smak odkrywania różnych repertuarów i stylów, od francuskiej, włoskiej, neapolitańskiej, niemieckiej, polskiej lub rosyjskiej opery po włoskie i francuskie piosenki, przechodząc do angielskiego i południowoamerykańskiego crossovera... nie zapominając o kilku niespodziankach, bo taka jest sztuka niepowtarzalnego tenora!

Na scenach operowych w latach 2023/2024 tenor powraca do roli Turiddu w Cavalleria Rusticana w Royal Opera House, następnie w Metropolitan Opera w Turandot, a następnie Adriana Lecouvreur w Gran Teatre del Liceu, Tosca w Chorégies d'Orange i Carmen w Weronie. Daje również serię koncertów w hołdzie Pucciniemu z okazji stulecia kompozytora tak drogiego jego sercu. Ambitny program dla tenora, z którym triumfuje w kilku miejscach, w tym w La Scali w Mediolanie w czerwcu 2024 roku. W przyszłym sezonie będzie można go znaleźć na 20-dniowej trasie koncertowej zatytułowanej „Hors-la-Loi, le Concert”, kilku koncertach lirycznych oraz w operze, w tym Fedora w Genewie, Tosca w Wiedniu, Otello w Puerto Rico i Manon w Paris Bastille.



Kup bilet

Ceny biletów:

--- zł (normalny)

--- zł (ulgowy)

Czerwiec 2025

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP