13 czerwca 2025 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Początek częściotwartejpróby generalnej o godz. 9.40
Łukasz Byrdy—fortepian
Ruben Silva— dyrygent
Wolfgang Amadeus Mozart- Uwertura do operyLa Clemenza di TitoKV 621
Ludwig van Beethoven-IV Koncert fortepianowy G-durop. 58
Sławomir Stanisław Czarnecki-Symfonia Sarmatia
Podczas koncertu "Klasycznie i Nowocześnie" usłyszymy prawykonanie kompozycji Sławomira Stanisława Czarneckiego, stworzonej na zamówienie Filharmonii Kaliskiej pt.:Symfonia Sarmatiana orkiestrę symfoniczną, w formie symfonii o czterech częściach, złożonych z wielu wątków muzycznych, która zostanie zaprezentowana przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej pod batutą Rubena Silvy.Symfonia Sarmatiapodejmuje temat obecności wojowniczego ludu Sarmatów, który wraz z innymi, spokrewnionymi plemionami, jak Scytowie, Wenedzi, Alani (Lachy), czy Polanie, w różnych okresach znajdowali się na terenach dzisiejszej Polski i wywierali wpływ na kształtowanie się specyficznego polskiego etosu. Wykonanie dzieła polskiego kompozytora poprzedzi utwór Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz
IV Koncert fortepianowy G-durop. 58 Ludwiga van Beethovena, który w roli solisty wykona znakomity rodzimy pianista Łukasz Byrdy.
Sławomir Stanisław Czarnecki
W latach 1963-1969 uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej w Częstochowie jako uczeń klasy fortepianu. Tam też nawiązał kontakt z Romualdem Twardowskim, u którego zaczął pobierać pierwsza lekcje kompozycji. W latach 1969-1974 odbył studia z zakresu kompozycji w Warszawskiej PWSM (obecnie UMFC) w klasie prof. Piotra Perkowskiego i Romualda Twardowskiego. W latach 1980-81, jako stypendysta Rządu Francuskiego kontynuował studia u prof. Oliviera Messiaena w Paryżu. Jest laureatem 17 konkursów kompozytorskich. Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od 50 lat związany jest także ze Szkołą Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie, gdzie prowadzi unikatowe zajęcia z „propedeutyki kompozycji”. Za swoją pracę pedagogiczną i twórczość został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej, srebrnym medalem Gloria Artis, oraz prezydenckim Złotym Medalem Za Długoletnią Służbę, a w 2019 roku Złotym Krzyżem Zasługi. W roku 2019 uhonorowany został Nagrodą Edukacyjną ZKP, a w 2020 roku nagrodą FENIKS za twórczość sakralną.
Jego kompozycje zgromadzona są w 70 opusach, wśród których znajdują się utwory solowe, kameralne, symfoniczne, chóralne i kantatowe. Najnowsze kompozycje to: Cervus Elaphus – Uwertura koncertowa na orkiestrę -2017 (zamówienie Filh.Lubelskiej), Sonata kujawska na altówkę i fortepian -2017 ( zamówienie Lecha Bałabana), Divertimento na orkiestrę kameralną -2017 ( zamówienie AUKSO), Te Deum Polskie na sopran, tenor i bas, chór i orkiestrę -2018 (zamówienie Filh.Lubelskiej), Kantata Adoracja na chór i orkiestrę – 2018 (zamówienie Filharmonii Częstochowskiej), Nieszpory Świętokrzyskie na tenor, bas, chór i 10 instr. -2018 ( Fest. Noc Cracovia Sacra), Narew-Concero na orkiestrę smyczkową– 2019 (zamówienie Filh.Kam. w Łomży), Opera dla dzieci „Strach na wróble z Krymerwizu”- 2020, Truso – 2021 (zamówienie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej). Jego kompozycje zostały wydane na kilkunastu płytach, z których najważniejsze to: autorska płyta Polskiego Radia z serii „Muzyka naszych czasów” ( Concerto Avenna oraz Krzysztof i Jakub Jakowiczowie), Acte Prealable- Choral Works ( Schola Cantorum Thonurensis), DUX - Nieszpory Świętokrzyskie (Polski Chór Kamerany- Schola Cantorum Gedanensis). Płyta Polish Contemporary Concertos z kompozycją Concerto Lendinum (J.Jakowicz, T.Strahl z Orkiestrą Kameralną w Łomży) wydaną przez firmę DUX w 2018 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk”. Płyta „Opus Dedicatum” wydana przez Opus Series z Narew Concerto ( Filharmonia Kameralna im. W.Lutosławskiego w Łomży), płyta „Weinberg-Czarnecki” wydana przez Orfee Classics z kompozycją Hombark-Concerto i Truso (Elbląska Orkiestra Kameralna), oraz płyta „Polish Impressions” wydana przez DUX z kompozycją Venedian Concerto. Obecny okres twórczości charakteryzuje się próbą po-modernistycznej syntezy, gdzie zarówno osiągnięcia modernizmu jak i tradycja jest istotnym czynnikiem kształtującym estetykę. Swoją postawę kompozytor określa słowem „ANALOGIZM”
Łukasz Byrdy jest jednym z najwybitniejszych pianistów młodego pokolenia, który w trakcie trwającej już ponad 10 lat kariery koncertowej, wystąpił kilkaset razy z recitalami i koncertami w większości państw Europy, a także w USA, Kanadzie, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Urodzony w Katowicach pianista jest laureatem ponad 20 międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym zdobywcą czołowych nagród na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Pekinie oraz Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hanowerze. Nagradzany był również na konkursach w Szwajcarii, Włoszech, Malcie i Polsce. Po entuzjastycznie przyjętych przez publiczność i krytyków muzycznych występach na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, kariera pianisty wyraźnie nabrała tempa. Łukasz Byrdy jest również jednym z dziesięciu półfinalistów prestiżowego Honens International Piano Competition w Calgary (2022), a także laureatem licznych stypendiów i nagród artystycznych, w tym wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz zdobywcą przyznawanej najwybitniejszym polskim artystom młodego pokolenia nagrody „Młoda Polska”. Pianista był wielokrotnie zapraszany w roli solisty i kameralisty na festiwale muzyczne w Wilnie („Christopher Festival”w Parku Bernardyńskim), w Paryżu („Chopin au jardin” oraz „Chopin a Paris” w Oranżerii w Parku Bagatelle), w Aspen („Music Festival and School”), w Moskwie (Polsko-Rosyjski Festiwal Muzyczny). Wystąpił w Warszawie na festiwalach „Chopin i Jego Europa” oraz Międzynarodowym Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego, na posiadającym bogatą tradycję, odbywającym się w Ostrowie Wielkopolskim festiwalu „Chopin w barwach jesieni”, na Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” w Katowicach, na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju oraz na Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach. Artysta wielokrotnie koncertował w największych ośrodkach muzycznych świata, prezentując swoje interpretacje na scenach tak prestiżowych sal jak m.in. Harris Concert Hall w Aspen (USA), Bella Concert Hall w Calgary (Kanada), Rozsa Centre w Calgary (Kanada), Oranżeria w Parku Bagatelle w Paryżu (Francja), Aula Uniwersytetu Sapienza w Rzymie (Włochy), Muzeum Puszkina oraz Muzeum Scriabina w Moskwie (Rosja), salach koncertowych konserwatoriów muzycznych w Pekinie i Chengdu (Chiny) oraz Tianfu Center w Chengdu (Chiny). Wystąpił w większości polskich filharmonii, jak również Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Sali Lustrzanej Zamku w Pszczynie, Kościele Świętego Krzyża w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Ratuszowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Teatrze Królewskim i Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.
Łukasz Byrdy jest absolwentem Universität der Künste w Berlinie i Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Od lat prowadzi bogatą działalność pedagogiczną, będąc na co dzień wykładowcą katedry fortepianu w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi liczne kursy i warsztaty w Polsce i za granicą, gdzie współpracował z m.in. Mount Royal University w Calgary, University of Agder w Kristiansand, Estońską Akademią Muzyki i Teatru w Tallinnie, Sychuańskim Konserwatorium Muzycznym w Chengdu. W swojej karierze pedagogicznej był kilkukrotnie zapraszany do prowadzenia lekcji mistrzowskich w ramach prestiżowych warsztatów muzycznych dla najzdolniejszej młodzieży z całego świata „Morningside Music Bridge” na New England Conservatory of Music w Bostonie. Pianista dokonywał wielokrotnie nagrań dla radia i telewizji, a jego występy transmitowane były przez Polskie Radio, Telewizję Polską, a także Litewskie Narodowe Radio i Telewizję, Centralną Telewizję Chińska CCTV oraz radio i telewizję sychuańską. W 2017 roku dzięki wsparciu Fundacji Piotra Klera ukazała się debiutancka płyta artysty z koncertami fortepianowymi F. Chopina i W. A. Mozarta.
Otwarta próba generalna jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży, ze względu na program koncertu rekomendujemy zgłoszenia grup uczniów od klasy IV szkoły podstawowej oraz uczniów szkół ponadpodstawowych.
Prosimy o przybycie na czas, by praca muzyków nie została zakłócona w trakcie próby.
BILETY:10 zł– uczeń/dziecko,1 zł– opiekun
REZERWACJE:
Rezerwacje miejsc na otwartą próbę generalną prosimy składać na adres mailowy:m.ochocki@filharmoniakaliska.pl podając wszystkie niezbędne dane.
DANE NIEZBĘDNE DO WYKONANIA REZERWACJI:
- data próby,
- imię i nazwisko opiekuna rezerwacji,
- numer telefonu opiekuna rezerwacji,
- adres mailowy opiekuna rezerwacji,
- nazwa placówki edukacyjnej,
- liczba dzieci,
- liczba opiekunów,
- wiek dzieci.
Koordynacja projektu:Michał Ochocki, tel. 602-556-456
Regulamin udziału w otwartych próbach generalnych Filharmonii Kaliskiej --->REGULAMIN