28 kwietnia 2017
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:30
Łukasz Długosz – flet
Agata Kielar - flet
Radomska Orkiestra Kameralna
Maciej Żółtowski - dyrygent
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Serenata notturna KV 239
Janusz Bielecki
Kolory lata
Jerzy Kornowicz (1959)
Epigramy na dwa flety i orkiestrę kameralną (światowe prawykonanie)
Ernest Bloch (1880 -1959)
Concerto grosso nr 1 na fortepian i orkiestrę smyczkową
Podczas koncertu zostanie prawykonany utwór Jerzego Kornowicza "Epigramy na dwa flety i orkiestrę kameralną". W programie znalazł się też inny utwór współczesny - "Kolory lata" Janusza Bieleckiego.
Pod wieloma względami będzie to inny koncert. Na scenie wystąpią wyłącznie goście: soliści, orkiestra i dyrygent. Program koncertu zawiera kompozycje z przedziału czasowego od Mozarta po muzykę współczesną.
Kolory lata to jeden z utworów Janusza Bieleckiego, polskiego kompozytora, mecenasa i promotora sztuki. Pięcioczęściowa kompozycja powstała na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową. Forma wariacji została wybrana nieprzypadkowo – kolejne opracowania tematu ukazały wielobarwną kolorystykę lata i dały możliwość wykorzystania wyszukanych środków muzycznych. Premiera wersji na flet i fortepian z udziałem solisty Łukasza Długosza, odbyła się 25 sierpnia 2012 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana w Warszawie.
Epigramy na dwa flety i orkiestrę kameralną Jerzego Kornowicza - utwór stanowi sekwencję części o charakterze monochromatycznym, które cechuje zewnętrzna statyka i wewnętrzny rozwój. Technologia pracy nad utworem łączy improwizację z klasycznym sposobem komponowania. Tytułowa epignamatyczność wyraża się poprzez wieloczęściową formę, pozorne relacje z muzyką popularną, prostotę i przejrzystość warstw poszczególnych części. Koncertujące flety pozostają ze sobą w relacji permutacyjnej, są ze sobą w nieustannym splocie, ich partie są nierozłączne.
Agata Kielar-Długosz w 2003 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Zbigniewa Kamionki, studiowała również w Hochschule für Musik w Weimarze u prof. Wally Hase(2003/2004). Ukończyła solistyczne studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater pod kierunkiem prof. Andrasa Adojána (2006) oraz w Richard Strauss Konserwatorium w Monachium w klasie Phillippe Boucly(2007). Jest laureatką wielu krajowych konkursów fletowych oraz konkursów międzynarodowych m.in "Fredrich Kuhlau" w Uelzen w Niemczech, Padwie i Ovadzie we Włoszech oraz Timisoarze w Rumunii. W 2007 roku otrzymała III nagrodę na prestiżowym VI Międzynarodowym Konkusie Fletowym im. „Leonardo de Lorenzo” w Viggiano we Włoszech.
Jako solistka oraz kameralistka występuje za granicą w wielu krajach Europy oraz w USA. Obecnie jest członkiem w Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracuje również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München.
Łukasz Długosz został uznany przez krytyków za „jednego z najwybitniejszych flecistów swojej generacji”. Absolwent Hochschule für Musik und Theater w Monachium (Niemcy), Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryż oraz Yale University w New Haven (USA). Zwycięzca wielu prestiżowych konkursów międzynarodowych: m.in. w Paryżu (Francja), Monachium (Niemcy), Odense (Dania), Viggiano(Włochy).
Koncertuje jako solista i kameralista w Europie, Azji i USA. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami europejskimi. Występował m.in. w Carnegie Hall w Nowym Yorku, w Musikverein-Goldener Saalwe Wiedniu, Konzerthaus we Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Filharmonii Monachijskiej Gasteig-Carl-Orff-Saal, Herkulessaal w Monachium, Gewandhaus w Lipsku. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levin, Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Helmuth Rilling, Jerzy Maksymiuk.
Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych oraz CD w kraju i za granicą, które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską. Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze stacje radiowe takie jak: BBC Radio 3, SWR, BR4, DeutschlandradioKultur, Polskie Radio PR2, NDR, Radio France, RMF Classic.
Za wybitne osiągnięcia otrzymał szereg prestiżowych nagród m.in: Gasteig-Musikpreis (Niemcy), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W styczniu 2016 r. otrzymał prestiżową nagrodę fonograficzną International Classical Music Award (ICMA).
Radomska Orkiestra Kameralna
Znakomite tradycje muzyczne Radomia z wielkim powodzeniem rozwija „Radomska Orkiestra Kameralna” pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego – laureata Radomskiej Nagrody Kulturalnej. Orkiestra bierze aktywny udział w życiu miasta i regionu, prowadząc cykl stałych koncertów oraz bogatą działalność edukacyjną. Współpracuje z najwybitniejszymi wykonawcami polskimi i zagranicznymi. Miejscem regularnych, comiesięcznych koncertów Orkiestry, jest Sala Koncertowa Urzędu Miasta w Radomiu.
W 2010 roku Radomska Orkiestra Kameralna miała zaszczyt grać pod batutą samego Maestro Krzysztofa Pendereckiego, który nie szczędził słów uznania dla jakości wykonania jego utworów.W wyniku tej współpracy, od 2012 roku Radomska Orkiestra Kameralna organizujeMiędzynarodowy Konkurs Kompozytorski Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM.
R.O.K. jest organizatorem koncertów towarzyszących Wielkanocnemu Festiwalowi Ludwiga van Beethovena. Ten prestiżowy festiwal muzyki poważnej, który jest jednym z najbardziej liczących się w Europie, gościł już w Radomiu czterokrotnie. Wydarzenie to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem melomanów.
Normalny: 40
Ulgowy: 30
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w ramach Programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”,
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca