Filharmonia Kaliska ::: oficjalna strona internetowa

Repertuar

ORATORIUM NA BOŻE NARODZENIE

Start: 2023-12-15 | Koniec: 2023-12-15

Godzina: 17.00 i 19.00

Oratorium

KUP BILET NA GODZINĘ 17.00


KUP BILET NA GODZINĘ 19.00






15 grudnia 2023 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 17:00 i 19:00




Mieczysław Szcześniak — wokal
Karolina Stankiewicz — wokal
Romuald Szałek — flety proste
Lech Wierzbowski — recytacje, wokal

Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. H. Melcera w Kaliszu

- Małgorzata Piotrowska przygotowanie chóru

Chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. W. Lutosławskiego w Turku

- Piotr Mytkowski przygotowanie chóru



Ruben Silva
dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej











Fryderyk Stankiewicz Oratorium na Boże Narodzenie

Katarzyna Kryśków — autorka libretta




Fot. Szymon Ratajczyk


Fryderyk Stankiewicz

Kaliszanin, absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w zakresie teorii muzyki i kompozycji w klasie prof. Ewy Synowiec. W 1981 r. zdobył nagrodę Grand Prix na Międzyuczelnianym Ogólnopolskim Konkursie Studentów Klas Kompozycji za utwór na chór mieszany. Jeszcze w czasie studiów został kierownikiem muzycznym w Państwowym Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. W roku 1986 był stypendystą ówczesnego Ministra Kultury Sztuki. Równolegle z pracą w kaliskim teatrze, w 1987 r. otrzymał stanowisko wykładowcy na tworzącym się wówczas w Kaliszu kierunku muzycznym obecnego Wydziału Pedagogiczno–Artystycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Współpracuje jako kompozytor i pedagog z kaliskimi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi: Filharmonią Kaliską, Teatrem im. W. Bogusławskiego, Państwową Szkołą Muzyczną II stopnia. im. H. Melcera. Jego dorobek twórczy obejmuje: utwór instrumentalny Witraże na dwie perkusje (1984r.), prezentowany w 1985 r. w Paryżu, Londynie, Dublinie, Salzburgu oraz na Festiwalu Muzyki Fascynującej w Katowicach; muzykę do ponad 30 spektakli teatralnych (m.in. Sługa dwóch panów; Piekarz, piekarzowa, piekarczyk; Przedstawienie pożegnalne; Giganci z gór) napisaną dla teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu innych teatrów polskich; ponad sto piosenek głównie z gatunku piosenki aktorskiej, kabaretowej oraz dziecięcej; kompozycje i opracowania w zakresie muzyki chóralnej (m.in. Kotek na 3 – głosowy chór dziecięcy, który jest utworem obowiązkowym Ogólnopolskiego Konkursu Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych w Bydgoszczy); opracowanie zbioru kolęd na orkiestrę smyczkową i chóry dziecięca dla Filharmonii Kaliskiej (2003 r.); spektakl Wieczór kolęd stworzony na zamówienie Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (2003 r.); Intrada dla Świętego Józefa na zespół instrumentów dętych blaszanych, napisana z okazji Jubileuszu 500-lecia cudownego obrazu Świętej Rodziny w Kaliszu; Oratorium na Boże Narodzenie (2005 r.) do tekstów Katarzyny Kryśków na sopran, tenor, flety proste, głos recytujący chór dziecięcy i orkiestrę – utwór skomponowany na zamówienie Filharmonii Kaliskiej; Lacrimosa (2007 r.) na sopran, tenor, chór mieszany z towarzyszeniem kwintetu smyczkowego i organów; Za bramą do tekstu Beaty Michalak na tenor, klarnet, orkiestrę smyczkową i fortepian Modlitwa (2006 r.) na chór mieszany a capella do tekstu Beaty Michalak; Litania do św. Józefa (2008 r.) do słów Beaty Michalak na sopran i orkiestrę smyczkową; 11 kolęd tradycyjnych (2009 r.) na zamówienie kwartetu The Sunday Singers; aranżacja cyklu piosenek Czesława Niemena (2010 r.) na głos, kwartet wokalny The Sunday Singers oraz fortepian na zamówienie Państwowego Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu; Musica di Settembre (2010 r.) na skrzypce i organy . Kantata Tryptyk Rzymski do poezji św. Jana Pawła II na zespół śpiewaków, dwa instrumenty improwizujące ( fortepian i flety proste ) i glos recytujący ( 2014 r.). Da Pacem Domine oraz Dream of Kalisz na chór mieszany ( na zamówienie chóru kameralnego WPA UAM w Kaliszu ) – prawykonanie Hamm – Niemcy 2015. Elegia Żydowskich Miasteczek do tekstu A. Słonimskiego na głos i fortepian - prawykonanie Webster University Departament of Music USA 2018 r. Cykl 12 pieśni do poezji A, Asnyka na sopran, flet, tenor i baryton, kwartet smyczkowy, gitarę, saksofon altowy, perkusję i fortepian 2018. Cykl pieśni na sopran i fortepian do polskiej poezji współczesnej Marii Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej, Niny Dzierżyńskiej i Moniki Maśnik-Mazowieckiej (2022-2023).


Fot. Eva Cagin
Katarzyna Kryśków

Pochodzi z Kalisza, absolwentka filologii romańskiej i socjologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz zarządzania na Uniwersytecie w Nicei. Obecnie mieszka i pracuje we francuskiej Normandii. Słowa do „Oratorium na Boże Narodzenie” napisała w wieku 17 lat, jako uczennica III LO im. M. Kopernika w Kaliszu. Autorka libretta tak mówi o swojej pracy nad tekstem do muzyki Fryderyka Stankiewicza: "Ani jedno słowo „Oratorium…” nie miałoby szansy powstać bez pomocy i wsparcia śp. Ewy Rosikiewicz, mojej długoletniej nauczycielki języka polskiego, samodzielnego myślenia i wiary we własne siły. Wszystkie te rzeczy mi się w późniejszym życiu przydały."

Fot. Szymon Ratajczyk
Karolina Stankiewicz
Wokalistka, pianistka, songwriterka.Pochodzi z rodziny, w której muzyka odgrywa największą rolę. Komponuje utwory oscylujące wokół smooth jazzu, a także tworzy do poezji takich artystów jak Adam Asnyk czy Edward Leszczyński. W 2011r. odbyło się prawykonanie kolędy autorstwa Karoliny "Piękna noc" przez Filharmonię Kaliską. W roku 2012 i 2014 wykonywała własne kompozycje na Majówce z Filharmonią pod patronatem Filharmonii Kaliskiej. W grudniu 2016 roku Karolina brała udział w największym muzycznym projekcie jakim był koncert na 21 fortepianów wraz z Filharmonią Kaliską. Również w grudniu 2016 i 2017 roku śpiewała na koncercie Kolęd Pełni, który był transmitowany na antenie TVP3. W październiku 2019 roku wykonywała własne kompozycje na Light Move Festival w Łodzi. W latach 2020 – 2023 otworzyła i uczyła w Studio Piosenki Metro w Łodzi pod auspicjami Teatru Studio Buffo w Warszawie. Od października 2022 roku współpracuje z łódzkimi teatrami objazdowymi. Laureatka wielu ogólnopolskich konkursów oraz festiwali piosenki. Karolina swoimi koncertami czynnie wspiera różne akcje charytatywne w swoim rodzinnym mieście. Jest autorką słów i muzyki Hymnu Wigilii na Kaliskim Rynku.



Mieczysław Szcześniak

Artysta ceniony przez krytyków, uwielbiany przez swoją publiczność, szanowany przez branżę muzyczną. Ma wpływ na wielu śpiewaków, kształtował gusty i estetykę, lansował śpiewanie po polsku muzyki gospel i soul, współpracował ze świetnymi instrumentalistami, aranżerami i producentami w kraju i za granicą. Konsekwentnie i wrażliwie opowiada światu historie, których jeszcze nikt nie słyszał - własne historie. Aksamitnym głosem śpiewa bossanovę, z siłą i ekspresją soul, gospel i jazz, z przekonaniem, empatycznie dotyka serca i głowy śpiewając własne popowe pieśni. Wszechstronny, świadomy wokalista, autor tekstów i muzyki, współproducent własnych nagrań. Laureat wielu konkursów polskich i międzynarodowych. Trzykrotnie nagrodzony Fryderykiem , za największą nagrodę uważa to, że spotkał własną publiczność. Dwie ostatnie płyty artysty okryły się złotem – ”Songs From Yesterday” wydana z Krzysztofem Herdzinem (2015 Sony) i ,,Nierówni”(2016 APR) – jego kompozycje do wierszy ks. Jana Twardowskiego, nagrana m.in. z muzykami brazylijskimi.


Pochodzący z Kalisza wokalista zaczął śpiewać przed publicznością w wieku sześciu lat. W wieku dwudziestu jeden lat zadebiutował oficjalnie na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, gdzie zdobył główną nagrodę. Uczestniczył w międzynarodowych festiwalach na całym świecie, od Ałma-Aty, Rosji, Turcji, Hongkongu i Izraela po większość krajów europejskich i USA. Laureat Bursztynowego Słowika i Nagrody Dziennikarzy w 1989 w Sopocie. W 1990 roku nagrał swoją pierwszą płytę ,,Niby Nowy” i natychmiast trafił na listy przebojów. Wraz z Edytą Górniak nagrał „Dumkę na Dwa Serca”, najpopularniejszą polską piosenkę filmową. Utwór ugruntował reputację Mietka jako jednego z najlepszych wokalistów w Polsce. Nagrał 10 solowych płyt, i wiele płyt w nurcie gospel z m.in. New Live M, chórami Deus Meus i TGD.
Szcześniak nagrał album w języku angielskim z nominowaną do nagrody Grammy piosenkarką Wendy Waldman, a także płytę z afroamerykańskim chórem LIFE CHOIR i kultowym producentem R&B, kompozytorem i autorem tekstów, dyrektorem muzycznym Arethy Franklin - HB Barnum’em. Album Signs nagrany na dwóch kontynentach z ekipą znakomitych polskich i amerykańskich muzyków – to panoramiczna kolekcja piosenek odzwierciedlających wpływy muzyki słowiańskiej i wschodniej po utwory gospel w amerykańskim stylu, nagrane z legendarnym HB Barnum'em i Life Choir z Los Angeles. Odważna wizja albumu ukazuje Mietka jako gawędziarza i przewodnika po muzycznym świecie bez granic.
Śpiewa z chórami, orkiestrami, dla dzieci i z dziećmi, z innymi artystami, na cele charytatywne, na festiwalach muzyki współczesnej, w telewizji, a przede wszystkim na koncertach. Jego charakterystyczny i pełen wyrazu głos można usłyszeć również na ścieżkach dźwiękowych TV, grach wideo, filmach, wydarzeniach kościelnych, festiwalach jazzowych, popowych i oczywiście w radiu.
Najnowszy projekt Mietka to kolekcja standardów jazzowych przygotowanych i śpiewanych przez niego ze wspaniałą zgrają dzieciaków. Płytę z Joanną Gajdą, jazzową pianistką i autorką polskich tekstów, nazwali „Kameleon – piosenki jazzowe nie tylko dla dzieciaków”. Jak jazzowe standardy przekazać dzieciakom? Oto odpowiedź: napisać do oryginalnych kompozycji śmieszne, inteligentne teksty po polsku i zaśpiewać je z dzieciakami jednym głosem. Teksty napisała Joanna Gajda – pianistka jazzowa. Mieczysław Szcześniak przygotowuje 2 nowe płyty i ma dużo nowych pomysłów.


Fot. Szymon Ratajczyk
Romuald Szałek

Jest muzykiem specjalizującym się w grze na fletach podłużnych, kompozytorem muzyki autorskiej, aranżerem, nauczycielem akademickim. Jego twórczość łączy w sobie elementy popu, klasyki, jazzu oraz muzyki rozrywkowej. Muzyka, którą tworzy i wykonuje to instrumentalna muzyka obrazu, muzyka filmowa. Atutem wykonawczym artysty jest nowoczesne, niekonwencjonalne wykorzystanie fletów podłużnych: umiejętność gry na dwóch fletach jednocześnie, równoczesna gra na dwóch fletach z wokalizą (w trzygłosie), gra na łączonych fletach podłużnych z poprzecznym, stosowanie nowatorskich technik wykonawczych w zakresie frazowania, artykulacji oraz brzmienia instrumentów. W jego dorobku artystycznym znajduje się wiele projektów muzycznych, nagrań fonograficznych, koncertów solowych i kameralnych w kraju i zagranicą, współpraca z orkiestrami symfonicznymi (Filharmonia Kaliska, Filharmonia Sudecka, Filharmonia Pomorska, Orkiestra Symfoniczna Namysłowiacy z Zamościa, Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie).


Lech Wierzbowski

Aktor, ukończył Państwowe Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Występował w teatrach: Muzycznym w Gdyni (1974-79), Syrena w Warszawie (1980-81). Od 1986 r. nieprzerwanie występuje w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu, w którym wykreował dziesiątki wspaniałych ról. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2001), laureat Nagrody dyrektora Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru (2005), Nagrody Kulturalnej Prezydenta Miasta Kalisza (2009), oraz posiadacz Odznaczenia Zasłużony dla Kultury Polskiej (2016).
GŁÓWNYM SPONSOREM wydarzenia jest PKO Bank Polski.

Kup bilet

BILETY NA GODZINĘ 17.00

Kup bilet

BILETY NA GODZINĘ 19.00

BILETY:

80 zł (normalny)

60 zł (ulgowy)


Grudzień 2023

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Filharmonia Kaliska
Al. Wolności 2, 62-800 Kalisz

Sala Koncertowa Filharmonii Kaliskiej
Aula WPA UAM w Kaliszu, ul. Nowy Świat 28-30

Copyright © by FilharmoniaKaliska.pl
Engine by Eryk Szolc | Design by Tomek Wolff
BIP