16 lutego 2024 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00
Marta Gidaszewska — skrzypce
Bartłomiej Fromm— wiolonczela
Piotr Pawlak— fortepian
Tomasz Bugaj — dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
L.van Beethoven — Uwertura Leonora II op. 72a
L.van Beethoven — Koncert potrójny na fortepian, skrzypce i wiolonczelę C-dur. op. 56
W.A. Mozart — Symfonia D-dur nr 38 KV. 504 "Praska"
Marta Gidaszewska
Od 2019 roku, wraz z Robertem Łaguniakiem, tworzy zespół Polish Violin Duo, z którym koncertowała w USA, Europie i Azji. Zespół ma na swoim koncie wiele prawykonań.
Artystka czynnie uczestniczy w licznych Międzynarodowych Kursach Skrzypcowych. Miała styczność ze sławami światowej wiolinistyki i wybitnymi pedagogami takimi jak Zakhar Bron, Jadwiga Kaliszewska, Bartosz Bryła, Bartłomiej Nizioł, Xiaoming Wang, Krzysztof Węgrzyn, Wanda Wiłkomirska. Marta jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Rektora Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu, Prezydenta Miasta Poznania, Business and Professional Women, Rady Ministrów, Programu „Młoda Polska”, Programu Bell, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.
mistrzowskich u Arto Norasa, Markusa Möllenbecka, Kazimierza Michalika, Tomasza Strahla i Bartosza Koziaka.
Muzycznej w Gdańsku pod batutą dyrygentów takich jak Paweł Kos-Nowicki, Ruben Silva czy Przemysław Stanisławski.
Po zwycięstwie na konkursie w Helsinkach regularnie występuje w Finlandii. W tym roku zadebiutował z większością fińskich orkiestr, m.in. Jyväskylä, Vaasy i Kuopio, wykonując koncerty fortepianowe Mozarta, Schumanna, Brahmsa i Rachmaninowa. Z recitalami dotarł z kolei m.in. do Helsinek, Tampere i Turku. Został również zaproszony na najważniejsze fińskie festiwale pianistyczne, takie jak Mänttä Music Festival czy PianoEspoo Festival. Regularnie koncertuje również w Polsce. W tym sezonie artystycznym współpracował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną z koncertami fortepianowymi Chopina i Griega.
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku pod kierunkiem Ewy Włodarczyk, a następnie kontynuował naukę u prof. Waldemara Wojtala, aż do zakończenia studiów w 2021 roku. Szkołę muzyczną ukończył również w klasie organów dr Hanny Dys, a obecnie studiuje dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Zygmunta Rycherta. Swoje umiejętności pianistyczne doskonalił na masterclassach pod okiem m.in. Kevina Kennera, Dang Thai Son'a, Dmitrij Aleksiejewa, Eugena Indijca, Philippe'a Giusano, Katarzyny Popowej-Zydroń, Wojciecha Świtały czy Janusza Olejniczaka.
Pianista angażuje się w przywracanie improwizacji do świata muzyki klasycznej. Inspiruje się w tym zakresie historyczną praktyką wykonawczą, np. poprzez wykonywanie improwizowanych kadencji w koncertach Mozarta. Na konkursie chopinowskim w Darmstadt oprócz 1 nagrody uzyskał również nagrodę za najlepszą improwizację na tematy z „Wolnego Strzelca” Webera. W 2020 roku otrzymał drugą nagrodę w konkursie improwizacji fortepianowej „Transatlantyk Instant Composition Contest” w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Katowicach.
Tomasz Bugaj w 2022 roku obchodził skromny jubileusz: w lipcu minęło 50 lat od jego debiutu dyrygenckiego, który miał miejsce jeszcze podczas studiów w klasie prof. Stanisława Wisłockiego w warszawskiej PWSM oraz studiów muzykologicznych na UW. Wieloletni współpracownik Warszawskiej Opery Kameralnej (1974 – 1988), w Polsce szefował m.in. Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980 – 1984, Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1986 - 1990) i Filharmonii Krakowskiej (1998 -2005). Był też Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (2006 – 2008). Gościnnie dyrygował wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi, współpracując też z teatrami operowymi.
Zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Bristolu w październiku 1978 roku otwarło mu drogi na estrady brytyjskie, a później także innych krajów – Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Austrii, Rosji, Czech, Słowacji i USA. W latach 90-tych nawiązał bliską współpracę z zespołami orkiestrowymi w Santiago de Chile. Regularnie odwiedza też Japonię, prowadząc koncerty młodzieżowej orkiestry symfonicznej Toho Orchestral Academy.
Dzielił swe zainteresowania pomiędzy typowym repertuarem symfonicznym i oratoryjnym, a muzyką operową, specjalizując się szczególnie w w repertuarze mozartowskim. Prowadzi też działalność pedagogiczną, będąc od 1997 roku profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2004 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina , w obu tych uczelniach kierując katedrami dyrygentury.
BILETY:
75 zł (bilet normalny)
60 zł (bilet ulgowy)