13 grudnia 2024 r.
Sala koncertowa Filharmonii Kaliskiej
godz. 19:00
Jakub Borgiel - bas
Aneta Łukaszewicz - alt
Zbigniew Malak - tenor
Joanna Sojka - sopran
Poznański Chór Chłopięcy - dyrektor chóru Jacek Sykulski
Ruben Silva - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej
Georg Friedrich Händel – Mesjasz
Najpopularniejsze dzieło G. F. Händla - Mesjasz (HWV 56) – to oratorium skomponowane w 1741 roku. Słynny chór Hallelujah jest jedną z powszechnie rozpoznawanych na całym świecie kompozycji, nie tylko wśród melomanów. Mesjasz przyniósł kompozytorowi światową sławę, a dziś stawiany jest na równi z Pasją według św. Mateusza J.S. Bacha. Wybitnego dzieła mistrza późnego baroku wysłuchamy w znakomitej obsadzie wykonawców. Usłyszymy czworo wspaniałych solistów: Jakuba Borgiela (bas), Anetę Łukaszewicz (alt), Zbigniewa Malaka (tenor), Joannę Sojkę (sopran) oraz Poznański Chór Chłopięcy pod dyrekcją Jacka Sykulskiego. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej poprowadzi maestro Ruben Silva.
Aneta Łukaszewicz
Solistka Polskiej Opery Królewskiej. Absolwentka warszawskiej Akademii Muzycznej. Na studiach była stypendystką Ministra Kultury. Działalność koncertową rozpoczęła biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Händla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera. Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia. Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m.in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie, a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga. Uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. Wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Nagrała „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa, płytę z Mszami S. Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). Brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio. W jej repertuarze operowym znajduje się ponad 30 partii, m. in. Ottavia w Koronacji Poppei C. Monteverdiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim i Isabella we Włoszce w Algierze G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Dorabella w Cosi fan Tutte W. A. Mozarta, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego. Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego - studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). W latach 2004-2017 - solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach m.in. C. Monteverdiego, W. A. Mozarta, G. Verdiego, L. Janacka. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L. Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy). Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, K. Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.
Fot. Izabela Bajda
Jakub Borgiel
Baryton, pochodzący z Katowic. Ukończył studia na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego. Obecnie studiuje w Hochschule für Musik w Karlsruhe w klasie prof. Hanno Müller-Brachmanna. Jest stypendystą Mozart Gesellschaft w Dortmundzie. Jest laureatem: III miejsca na VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz (Kielce, 2020r.), III miejsca na VII Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla duetów instrumentalnych i duetów wokalnych (Warszawa, 2021r.), II miejsca na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (Vrable, Słowacja, 2021r.) oraz III miejsca na I Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna (Rzeszów, 2023r.). Wykonywał partię Eneasza w operze „Dydona i Eneasz” Henry’ego Purcella realizowanej we współpracy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach z Teatrem Zagłębia, partię Bartłomieja w operze „Verbum Nobile” Stanisława Moniuszki realizowanej przez Operę Śląską we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, partię Arcykapłana w koncertowym wykonaniu opery „Hagith” Karola Szymanowskiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej podczas 17. Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, partię Toantesa w filmowej realizacji opery „Issipile” Antonio Bioni’ego wyprodukowanej przez Operę na Zamku w Szczecinie oraz partię Polifema w operze „Acis i Galatea” Georga Friedricha Haendla zrealizowanej na AM w Katowicach. W październiku 2021 roku brał również udział w nagraniu płyty z pieśniami Ignacego Jana Paderewskiego zatytułowanej „W hołdzie mistrzowi tonów” wydanej przez wytwórnię fonograficzną DUX. Koncertował z orkiestrami symfonicznymi Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Sudeckiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracował również z Capellą Cracoviensis i Śląską Orkiestrą Kameralną. 11. Listopada 2022r. wybrany przez maestro Mariusza Kwietnia, wziął udział jako solista w Koncercie Patriotycznym w Operze Wrocławskiej w ramach programu „Opera Młodych”.
Zbigniew Malak
Śpiewak operowy, tenor, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Występował na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, Opery Narodowej w Pradze, Opery Narodowej w Brnie, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Opery na Zamku w Szczecinie, Polskiej Opery Królewskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej. Koncertował w Filharmonii Krakowskiej. Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz w Thomaskirche w Lipsku. Od kilku lat współpracuje z Capellą Cracoviensis, z którą występował między innymi na festiwalu Opera Rara w Krakowie oraz na festiwalu Tage Alter Musik w Ratyzbonie. W swoim repertuarze posiada między innymi role: Tamina w Czarodziejskim Flecie i Don Ottavia w Don Giovannim W. A. Mozarta, Narrabotha i 1. Żyda w Salome R. Straussa, Ismaela w Nabucco G. Verdiego oraz Hrabiego Almavivy w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Wykonuje także muzykę oratoryjno-kantatową: Magnificat oraz kantaty J. S. Bacha, Mesjasza i Samsona G. F. Haendla, Requiem i Mszę koronacyjną W. A. Mozarta, Stworzenie świata J. Haydna, IX Symfonię L. van Beethovena, Raj i Peri R. Schumanna oraz Harnasie K. Szymanowskiego. Pracował z dyrygentami, takimi jak: Stefan Soltesz, Kazushi Ono, Michał Klauza, Łukasz Borowicz, Jakub Hruša, Christina Pluhar, Tadeusz Kozłowski, Jan Tomasz Adamus, Rafał Janiak, Warcisław Kunc, Grzegorz Nowak, Marta Kluczyńska, Jerzy Wołosiuk oraz Wojciech Rodek. Miał przyjemność współpracy z reżyserami, między innymi: Mariuszem Trelińskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Garbaczewskim, Cezarym Tomaszewskim, Davidem Radokiem, Jiřím Heřmanem, Pią Partum, Annilese Miskimmon oraz Pawłem Szkotakiem.
Fot. Beata Synkiewicz
Joanna Sojka